Sv: Gjutjärn och grovsalt
Peter, det där med skärbrädan var intressant. Brukar diska min med diskmedel när den känns för "grisig", använder plast för kyckling o.dyl. naturligtvis. Jag trivs så otroligt bra med min träbräda, en c:a 5 cm tjock i ändäppelträ. Har funderat på om jag ska lämna den för hyvling?! Kanske man slipper detta om man tar grovsalt....
När det gäller järn så har jag tre stycken, en gryta som jag köpt själv och de andra är "arvegods". Det som jag har problem med är det jag själv har köpt, blir "vitt" i botten när det är "torkat och klart". Jag brukar köra det på varm platta efter urdiskining. Jag har iofs lite problem med ett av de ärvda också, har väl gjort bort mig med det. Det var efter en strömmingsstekning som det hände. Mina barn tyckte att det smakade konstigt (fisk) av köttet jag stekte några dagar senare. Då tog jag järnet och sköljde i vatten samt satte det på plattan med grönt diskmedel och lät det "småputtra" med blandningen. Ja, sen dess är det sig inte likt. Ska nog prova Uffe`s metod med gnidningen.
Tack för tipsen!!
Zanét, jag antar att väskan blev tyngre ;-))
|