Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-01, 18:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Gjutjärn och grovsalt

Det var jag och Peter som debatterade i Lasagna om detta.

Jag kallar det "saltskura" och det går till enligt mig på följande sätt.
Vet ej om Peter gör annorlunda.
Tag den kalla stekpannan/grytan och häll botten full med grovt salt (EJ SALT FÖR ATT TÖA BORT IS) utan vanligt grovsalt. Ta sedan en skvätt olja (vanlig matolja) bara lite. Tag en trasa eller en svamp (att föredra) och gnugga sedan bort inbrända rester tills en blank lätt oljig yta återstår. Häll bort saltsmeten och torka ur pannan med en trasa (den blir skitig och kastas). Ta lite matolja på en bit hushållspapper och gnid in, ställ den sedan i skåpet igen.

OBS diskmedel, stålull/tvålull och liknande är totalförbjudet i gjutjärn.

Vid väldigt kraftig bränning går det att använda bakbordsskrapan som hjälp. Om det sedan finns behov så gör en råggrötsinstekning på nytt.
För lättare fixning går det bra med vanligt salt och hushållspapper utan olja, bara häll i saltet och gnugga bort stekrester. Borsta sedan ur pannan med pappret, ta lite matolja och gnid in och ställ in den i skåpet igen.

För fixning av dessa "fantastiska" nya Titan, LOOK och liknande nya aluminiumpannor använder jag rakbladsskrapa och tvålull.
Gäller ej lätta Teflonpannor (köp slit släng) utan bara de tunga gjutna i aluminium och för att ta bort när det börjar släppa i beläggningen.
Min LOOK 24cm kan man idag spegla sig i. Högglanspolerad aluminium för lättare stekjobb, pannkakor, hamburgare och liknande. Det finns ingen beläggning kvar i pannan, men bränner ändå inte fast. Den diskas ur då och då kall med diskmedel och borste, men inte efter utfört stekjobb och varm.

Uffe
Svara med citat