Det där med pimpsten har jag aldrig hört. Det var intressant. Jag har en gammal panna där beläggningen släpp på ett par ställen så den behöver slipas till lite. Pimpsten skall inköpas...

Fast en vanlig sten borde också fungera om man är försiktig. Den är ju hårdare...
Agnlar: Grovsalt kan du använda för att göra rent mycket olika saker. Tex till att skrubba träskärbrädor för att få bort beläggningar och desinficera dem. (Själv använder jag bara plast numera och kör dem i diskmaskin)
Men det beror också lite på varför du behöver renovera grytan. Är det för ojämn beläggning tex krävs nog lite kraftigare doningar. Då skulle jag rekommendera dessa "bollar" av stål (OBS inte stålull! Det innehåller diskmedel!) som finns att köpa i de flesta butiker. Men koka dem gärna innan du använder dem, för säkerhets skull.
Är den rostig eller ankommen på annat sätt hade jag bara diskat ur den ordentligt under varmt vatten. Och i båda fallen avslutat så här: Torka ur grytan så den är hyfsat torr och ställ den på en platta så den blir rätt så varm. Men inte så varm att den börjar ryka. Då är den troligtvis lite gråflammig inuti. Är den det inte är det en gammal gryta som har mycket olja i sig redan.
Stäng av plattan och häll i lite olja. Till detta passar egentligen inte olivolja för den kan ge en lite "bränd" smak. Jag använder Rapsolja. "Smörj" runt oljan i hela grytan (akta fingrarna, det är varmt...) med papper som inte släpper fibrer eller helst med en tygbit. Det ska vara en "film" av olja i hela grytan. Det ska inte finnas kvar droppar eller någon olja som kan rinna. Låt sedan grytan stå kvar på plattan och svalna i långsam takt. Så länge grytan är varm så är porerna i järnet öppna och tar in oljan och de smaker som finns kvar.
Upprepa detta efter varje tillfälle du använt grytan så länge det behövs. Jag oljar ALLTID min gryta efter varje gång jag använt den. Mina stekjärn behöver jag däremot inte olja. De är så gamla och instekta så det behövs inte. Är det en nyare gryta som ska fixas tar det flera år att få ordning på den. Och med år menar 6 - 7 - 8...
Detta lärde jag mig av en gammal kock för länge sedan. Han sa också att när man tömt en gryta på mat ska man låta den stå till dagen efter innan man diskar den. Man ska bara torka ur den så det inte finns risk för att ev vatten, som kan orsaka rost, ligger kvar. Men man ska låta det vara en hinna av fettet och kryddorna till dagen efter så att grytan kan dra till sig smakerna. Dagen efter gör man som ovan.
Och använd mjuka plast- eller helst trägrejer när du lagar mat i gjutjärn.