Ämne: Kaffebryggare
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-24, 22:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kaffebryggare

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Dock vill jag å det bestämdaste avråda från att ladda bryggaren dagen innan, som några av er gör.
Det förstör mycket av aromen i bönorna direkt de kommer ut i luften. De oxiderar omedelbart!
Helt rätt Zappa. När jag jobbade var jag en del på Zoégas i Helsingborg och lärde mig en del. (Tyvärr måste jag erkänna att de inte antog min offert på växeln... MÖG!) Men en viktig sak jag lärde mig, som jag påpekat tidigare, är att kaffe ska förvaras i KYLEN!!! Det bevarar aromen så mycket bättre än om det förvaras i "skafferiet". Dvs i rumstemperatur. (Humle och Dumle äter upp det då... Alla som är födda efter -65 har ingen aning om vad jag syftar på...)

I min kyl finns: Två burkar med Grekiskt Frappékaffe (eat your hearts out...), Presso för min pressbryggare, Mollbergs blandning och Forza för bryggaren (beroende på humör och användning), specialkaffe för min espressomaskin (en Krups!), samt en burk Red Cup Nescaffé. Den senare är enbart till för när jag är riktigt lat. Eller trött... Sedan finns det lite Cappuchinopulver som blivit över från Greklandsresor...

Men det finns maskiner som fixar frächt gott kaffe på morgonen. Med vattentank och kaffekvarn som man ska ladda med bönor. De har timer som man kan ställa för att säga när de ska starta. Fast de kostar mellan 8 och 12 - 13 tusen.... Dvs två veckor i Grekland... Och då fixar jag hellre mitt morgonkaffe för hand och tar två veckor i Grekland...
Svara med citat