Intressant fråga som absolut bör utredas.

Fast jag tycker att frekvensen av duschdraperier blir högre och högre för varje år. Något jag tillskriver ökat tryck i duschslangen!
Förr behövdes aldrig något draperi eftersom trycket i duschen var så dåligt att oavsett hur man riktade den så kallade "strålen" fanns det ingen chans att den kom utanför avbalkningen! Det liknade mer "Kinesisk vattentortyr" än en dusch... Man fick springa runt i duschen och försöka fånga dropparna. Därav kommer att det inte behövdes något draperi.
Men även Grekland har utvecklats och fått bättre tryck på vattnet och därmed krävs fler och fler duschdraperier.
Liten dusch-historia. För 6 -7 år sedan bodde jag på Porfyris på Nisyros. Jag stod i duschen intvålad från topp till tå när strömmen försvann. Det blev kolsvart på toa. Vattnet rann fortfarande vilket gjorde att jag trodde att reskamraten behagade skämta genom att släcka ljuset, något jag protesterade mot i kraftiga ordalag. Hon öppnade då dörren för att visa det kompakta mörkret även i rummet. Det kanske var tur att jag inte såg hennes min...
Under denna korta tidsperiod försvann även vattnet i duschen eftersom pumparna naturligtvis inte gick längre. Jag är då fortfarande totalt intvålad... Vad göra? Jo, snabbtänkt som jag är, ber jag reskamraten att gå ner och köpa några flaskor vatten. (Ficklampor ÄR bra att ha med i Grekland...

) Snilleblixt eller hur? Det är bara det att hon kommer upp med ett antal vattenflaskor som kommer DIREKT FRÅN KYLEN!!!! Hur kul på en skala var det att skölja hår och kropp i det vattnet?

Jag skrek och och hon skrattade sadistiskt. Jag tror jag frös hela den kvällen... Tur de serverade gigantiska Metaxa på det underbara Torget. De värmde något...