Ämne: Euron
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-23, 17:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ja, Aftonbladet har ju alltid kännetecknats för att vara vetenskapligt stringenta...
Fast jag förutsätter att de klarar av att införa TT-telgram och valutakurser korrekt.

Citat:
F.ö. så har även euron tappat en hel del i förhållande till us-dollarn. I början av sommaren stod en euro i över 1.50 dollar, idag står den i 1.28. Dvs ett tapp på cirka 15%.
Fast Svenska kronan har tappat nästan dubbelt så mycket (enl Rapport igår) under samma tid. Så hade vi haft € hade tappet varit mindre.

Citat:
...nästa år är vi antagligen nere på 9.30-9.40 igen.
Det får vi ju hoppas även om jag personligen tvivlar på det. Det är egentligen en spekulation som är omöjlig i dagsläget eftersom vi inte har en aning om hur finansmarknaden ser ut framöver. Den kan t o m ligga på 11 - 11.50 om vi har otur...

Vissa har påpekat att det är positivt för exportföretagen, men har samtidigt med tystnad förbigått att vår import blir motsvarande dyrare. Exportföretagens kursvinster kommer ju företaget, och ägarna, tillgodo i form av ökad vinst. Staten får kanske några kronor mer i skatt också. Men vi tjänar marginellt på det.

Alla de konsumentvaror vi importerar, kläder, livsmedel, bensin, elektronik. bilar osv blir dyrare för oss som konsumenter. De riskerar dessutom att bli dyrare än kursförlusten eftersom varan ofta ska passera importör, grossist och detaljhandel, där varje led har sina påslag, innan vi köper varan. Och påslagen är oftast i % och inte i kronor. Därför blir det en accumulativ effekt från importören och framåt. Och högre priser leder till ökad inflation och troligen lägre konsumtion...

Naturligtvis blir även de råvaror vår tillverkningsindustri importerar dyrare vilket gör att slutprodukten blir dyrare. Om tex all den cacaomassa Marabou importerar, som alla vet så finns det inte sådan i Sverige att tillgå, ökar med 10 % så lär även slutprodukten öka med ung lika mycket.

Så jag kan inte personligen se några fördelar med att vi står utanför EMU i det här läget. Och jag tror inte att Alliansen tycker att detta var kul. De har nog haft en och annan sömnlös natt sista tiden. Problematiken och sättet vi drabbats hade varit betydligt enklare att hantera, och hade haft mindre påverkan, om vi varit anslutna till EMU.
Svara med citat