Ämne: Euron
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-23, 17:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Euron

Jag trodde jag hade gjort mitt sista inlägg i denna tråd men här kommer ett till:
Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Lemon, jag förnekar inte att kronan för tillfället har försvagats mot euron. Men som statistiker till professionen genomskådar jag snabbt ditt enkla trick att som jämförelse välja den tidpunkt då kronan stod som allra högst i förhållande till euron
Bäste Thomas, vi vanliga ickestatistiker gör ju oftast så när vi räknar ut hur något fördyrats, alltså tar det lägsta pris vi känner till och jämför med dagens pris. Men skämt å sido, när det gäller valutor är det inte så enkelt som att ta en extremlåg kurs och hävda att just den kursen är rätt utgångspunkt. När jag i denna tråd har talat om 15-20% försvagning har jag utgått från den kurs som politiker i euroomröstningen talade om som lämplig att knyta kronan till (det talades om 8-8:50). Om jag räknar med 8:50 upp till dagens 10:15 så är det +20%. Det här är ju inte lätt att sätta ett facit på; ska det vara 7:50 som var kursen mot ecu, eller 9:- som väl är någon slags snittkurs efter folkomröstningen eller ska man gå ännu längre tillbaks i tiden när kronan var riktigt stark och man fick en D-mark för 2:50. Eurons "rätta" utgångsvärde lär vi alltså aldrig bli överens om.
Men ett par saker bör vi kunna betrakta som fakta.
- Kronan har över tid stadigt försvagats mot europas större valutor.
- Bara sedan i somras har euron gått upp ca 10%.

Det allvarligaste är att det här senaste tappet sker samtidigt som Sverige har riktigt bra statsfinanser och våra inhemska banker verkar rida ut finanskrisen utan problem. Även om vår gamla ackumulerade statsskuld är väl stor så är Sveriges ekonomi idag mycket starkare än de flesta västländers, och det borde ju tvärtom avspeglas i att valutan står stark. Då kan man med oro undra hur det ser ut i ett scenario där en ny internationell kris seglar upp samtidigt som vi har sämre statsfinanser, hur mycket ska kronan tappa då ?

Nu lovar jag att inte återkomma mer i detta ärende

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-10-23 klockan 17:50.
Svara med citat