Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Varje land kan sätta sina egna räntor osv bara man möter de inflationsmål och statsskulder mot BNP som EU satt upp. Ännu så länge. EU är ju inte en federation som USA.
|
En liten rättelse här Peter; Visst har varje land ansvar för sina egna statsfinanser MEN någon egen ränte- och penning-politik har inte euro-länderna möjlighet att driva iom att valutan är gemensam och räntan sätts av den gemensamma "riksbanken".
I övrigt håller jag i stort med dig Peter. Charlston pekar på vissa fördelar med att den svenska kronan försvagas, detta gäller främst exportföretag och den inhemska turistnäringen. Men på längre sikt, och med för- och nackdelar sammanvägda, är nog de flesta ekonomer överens om att en stark och stabil valuta naturligtvis är bättre än en svag och svajig. Och med facit i hand ser vi att vår krona inte håller måttet, trots riktigt starka statsfinanser tappar kronan stadigt i värde gentemot omvärldens valutor.
Så för min del tycker jag det rätta hade varit att vara med i eurosamarbetet från start. Framförallt borde en folkomröstning aldrig ha hållits om euron

. Här tycker jag att våra politiker fegade ur. Den frågan var för svår för oss Svenssons, om jag sticker ut hakan lite så tror jag att 98% gick och röstade utan att förstå vad man tog ställning till. Istället röstade man efter positiva eller negativa känslor gentemot EU. Folkomröstningar kan vara vettiga i jordnära frågor som ex.vis högertrafik, motbok eller kärnkraft, men här handlade det om avancerade ekonomisk-tekniska avväganden avseende nationalekonomi, valutapolitik och penningflöden. Avväganden lämpliga för experter att fatta beslut om.
För att återgå till trådens ursprungliga ämne, vår köpkraft i Grekland; med euron som valuta hade vi haft 15-20% mer i resekassan på semestern.
Lars