Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-29, 16:35
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Om forumet Leva & bo i Grekland

Kort och koncist.
Inte speciellt mycket utom vid nybyggen av köpcentra m.m. Köpcentrat i Kifisia (Athen) är ett undantag. Tunnelbanan ett problem. Gator och övergångsställen likaså. Trottoarkanter på upp till 32cm. Trappor överallt. Xania stad efter Halidon är ett undantag med avfasade övergångar m.m. Jag som är med cykel (rollator) är inte poppis hos vissa taxiförare. Efter N Kydonia stannar de inte om jag har den med mig, utan jag måste beställa direkt hem och tala om att den ska med. Långfärdsbussarna kan inte niga i fronten, plus att chauffören är inte sugen på att stiga ur och lasta den bak om jag lyckas ta mig ombord. Lokalbussarna är bättre om nu turisterna kan tänka sig att ge plats för mig. Svenskar, greker, norrmän, finnar är vänliga och fixar plats, men engelsmän och framförallt tyskar är ovilliga att flytta på sig och det är inga trevliga kommentarer jag har hört. Tyskarna vet ej att jag förstår mycket bra tyska och engelskan är det andra modersmålet. Jag har vissa taxikillars kort och de ringer jag till och får ett utmärkt bemötande samt hjälp med inbärning av varor och dyligt. De blir nästan förnärmade när jag ger extra som tack för hjälpen.
Vill du veta mer så maila eller PM'a mig så vi slipper tråka ut andra med livet som funktionshindrad.
Extra kul är det när jag går till MultiRama och deras dator eller Tv avdelning. Nu är jag bra kund där så de hjälper mig en trappa ner/upp och fixar sedan taxi och bär ut till taxin. Jag fick beröm av butikschefen då jag skrivt till huvudkontoret och klagat på tillgängligheten. Det finns nämligen hiss på lagret, men får ej användas för persontransport.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-09-29 klockan 16:40.
Svara med citat