Språk är på ett sätt ett levande väsen som utvecklas hela tiden. Vi pratar inte nu som våra föräldrar gjorde på 40- 50-talet. (Sorry, ni som är yngre här...

)
Nya utryck kommer hela tiden bl a pga den tekniska utvecklingen. Men även av att de unga hittar på nya sätt att utrycka sig. De bidrar mycket till språkets utveckling!
Vi införlivar även ord från andra språk... Den så kallade "Anglifieringen" tycker jag är både av godo och ondo.
MEN. Särskrivning och de nya avstavningsreglerna tycker jag är åt he.....

Och jag tycker att man bör ha minst grundläggande kunskaper i grammatik. Och att det ska läras ut i skolan. Detta trots att jag fullkomligt hatar grammatik... Och har gjort redan sedan jag började gå.... Men jag inser även att det är grunden för att kunna lära sig andra språk. Så jag har tragglat.... An, auf, hinter, in, uber osv.... Någon annan här som kommer ihåg ramsan...?

Vad som styr Genitiv, Dativ eller Ackusativ... Tänk att jag inte lyckats förtränga detta ännu. Det var ju trots allt rätt många år sedan...
Vissa saker bidrar till språkets utveckling, andra saker kan jag ibland tycka att det utarmar språket. Gör det fattigare, plattare, mindre dynamiskt. I jämförelse med andra språk har Svenskan egentligen inte så många nyanser!
Om dig, fick jag, då du, då jag nös, skrattade, en mycket dålig uppfattning......

Både meningsbyggnad och kommatering är faktiskt helt korrekt i den meningen....

Ett inlägg från Nämnden för Svensk Språkvård....

(Googla inte på det. Det är ett gammalt skämt!) Lennart är du med?