Sv: Turen går till södra Kreta
planerat vid Souga den 27 September. Tips på boende önskas. Vi stannar nog ett par dagar i Souga.
Har bott på flera ställen i Sougia ,tror att samtliga ställen håller hyfsad klass.
Från Sougia kan man vandra genom en liten ravin, upp på liten platå för att sedan komma ned till den gamla staden Lissos. Lätt vandring som inte tar så lång tid. Leden är markerad.
Från Sougia kan man även vandra genom den vackra Irini ravinen. Den är lite tuffare men helt ok.
Varför inte ta en tur upp till den från 2:a världskriget kända byn Koustogerako. Byn ligger högt upp i bergen. Det var här Costis Paterakis avlossade det mest välriktade skottet under hela kriget.
(Se The Cretan Runner)
Agia Roumeli, den lilla byn vid utgången från Samariaravinen, sjuder av liv.........under dagen men blir framåt kvällen tyst och stilla.
Det finns flera ställen att bo och äta på. Själv har jag bott hos, om jag inte minns fel, två bröder. Hette stället Aristides eller Artemis? Jag tror på det senare.??
Maten var under alla omständigheter mycket bra.
Man kan ju vandra upp till borgen som ligger ovanför byn. Fin utsikt över havet.
Jag skulle säga att en övernattning är nog om man skall vidare till Loutro, där det är lite mer liv och rörelse. En pärla på södra Kreta.
Daskalogiannis är bra att bo på. Namnet kommer från en frihetskämpe som......... ja den historien får ni nog höra mer om.
Från Loutro kan man vandra till Phoenix som var hamnstad till det högre belägna Anopoli. Även hit kan man vandra om man kondis och inte är höjdrädd, men det är värt besväret. Utsikten är magnifik
Det lär ha bott närmare 60.000 människor uppe i Anopoli enligt vissa skriftlärde och spåren är många.
Här uppe är det bergsfolket som regerar. Dom är inte så talföra men brukar mjukna upp om man bjuder på en raki eller två.
Nere i Loutro råder lugnet och här kan man verkligen njuta av tillvaron och den fantastiska atmosfären.
På vintern är allt stängt och övergivet nästan en spökstad.
Chora Sfakion är ju lite livligare med fler hotell och tavernor.
Även härifrån kan man ta en tur upp till Anopoli, en fantastisk väg bort till den lilla byn Aradena som ligger vid kanten av ravinen med samma namn.
Funderar man på att gå ravinen skall man veta att den rätt tuff med bl a stegar som skall bestigas etc.
Från C S går båt ut till ön Gavdos. Det kan blåsa upp snabbt härnere så det kan bli en ganska guppig färd. Gavdos är ju naturligtvis även den ett väldigt lugnt ställe.
Det är ju synd att ni inte har bil och kan fortsätta längs den södra vägen österut och sen upp emot Retymnon. Den delen får ni väl ta nästa gång, det finns mycket att se och uppleva där.
Kalo taxidi
lars
Kriti stin kardia mou
Senast redigerad av lars den 2008-09-03 klockan 14:30.
|