Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-02, 20:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Då uppstår frågan vem det är som avgör vad som är "snyggt"? Vem bestämmer det?
Nej, den uppstår inte! Den frågan är nämligen redan besvarad i ett flertal inlägg ovan. Det är Grekernas värdering av vårt uppträdande och vad de anser är vårdad klädsel som gäller. Börja om från början och läs...

Vad sedan jag, eller du, anser om andra besökares klädsel är i sammanhanget helt oväsentligt, även om både du och jag kan ha åsikter om den. Våra åsikter är dock helt ointressanta för Grekerna.

Citat:
Är det samma personer som anser sig vara lite förmer än andra och därmed anser sig ha rätt att diktera vad dessa stackars "enkla" människor ska ha för kläder på sig?
Om du tycker att någon här anser sig vara "förmer" så får den tolkningen stå för dig. Det jag, och flera andra här, har försökt förklara är vilka förväntningar som finns på oss som gäster i ett annat land och vilka konsekvenser det kan medföra om man väljer att totalt ignorera dessa.

Men det är helt och hållet upp till var och en. Jag kan inte tvinga någon besökare i Grekland att ändra sitt beteende eller klädsel. Men jag kan i alla fall ge lite upplysningar om vad som förväntas av oss.

Jag anser inte att jag som gäst kan begära att grekerna ska ändra på sina vanor, förväntningar och värderingar. Då är det mycket lättare för mig att anpassa mig efter deras önskemål. Speciellt om jag vill respekterad och förhoppningsvis även uppskattad gäst och kanske därmed också träffa ytterligare trevliga människor som kanske blir vänner.

Tycker du att det är fel så ber jag så mycket om ursäkt för min förmätenhet att försöka bidra med lite information för att alla, både Greker och besökare, ev ska kunna ha ytterligare en lite trevligare samvaro.
Svara med citat