Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-02, 18:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det som är riktigt intressant i den här tråden är att det framkommer att vissa tydligen totalt saknar förmåga att ta hänsyn och visa respekt för andra människor och seder när man besöker ett annat land som gäst.

Andra har inte vetat eller förstått att man kanske varit något respektlös. Och det är inte så lätt om ingen informerar om vilka förväntningar som finns. Dessa kommer kanske i framtiden att agera annorlunda vid nästa besök?

Jag tror ingen blir förolämpad om en man kommer till en Taverna i ett par snygga shorts och skjorta och äter. Däremot tror jag att man uppfattas just som något respektlös. Att försöka gå in i ett Kloster iförd badbyxor eller bikini tex skulle nog däremot uppfattas som förolämpande.

Men man kan dra rätt långtgående slutledningar utifrån vad som skrivits i vissa inlägg. Inte bara om vad som händer i Grekland utan även om hur dessa är som personer och vilka värderingar som ligger bakom.

Jag tycker det är beklämmande när man så tydligt visar att man inte har förmåga att ta hänsyn och visa respekt för andra människor och vanor. Men det kanske inte är modernt idag? Och då får man också inse och vara beredd på att man blir kommenterad i negativa tongångar.

Vi ska inte glömma att vi är i ett annat land som gäster och oavsett vilka värderingar vi har här hemma så är de med största sannolikhet annorlunda i det land vi besöker. Och där måste var och en göra ett val. Är det mina egna vanor, värderingar och bekvämlighet som ska gälla eller ska jag anpassa mig? Det valet kan till viss del påverka det bemötande vi får och i förlängningen upplevelsen av hela semestern!

Sedan är det ju naturligtvis helt riktigt att uppträdandet i stort har stor betydelse. En trevlig man iförd short får säkert bättre bemötande än en välklädd skitstövel... Men nu var det klädseln och inte uppträdandet tråden gäller.
Svara med citat