Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-31, 10:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lära mig grekiska i Aten?

Vad synd om det har försämrats. Min dotter var nästan nybörjare när hon skrev in sig och lärde sig att tala flytande på ett år. Hon hade inte studerat grekiska på universistetsnivå här hemma utan hade bara kvällskurser och många Greklandsvistelser i bagaget. En del hade hon kanske lärt sig när hon säsongsjobbat i Grekland. Hon har sedan varit Erasmusutbytesstudent och praktiserat inom den utbildning hon sedan läste här hemmma vilket möjliggjordes genom att hon studerat språket.

Visst mycket är annorlunda jämfört med på svenska universitet. Kommer ihåg att hon alltid packade ner en rulle toalettpapper för det fanns inte alltid och det var många strejker under läsåret samt många politiska aktioner bland studenterna.

Det krävs en hel del disciplin av studenterna och att examinationen sker i slutet av läsåret kan vara pressande. Hon uppskattade de prov de gjorde under läsåret som gav eleverna möjlighet att se hur de låg till. Merparten av studenterna har grekiskt ursprung men hon kände sig aldrig diskrimerad med sin skandinaviska bakgrund. Hon hade två lärare som jag tycker att hon pratade ganska positivt om. De var ganska unga och rätt ambitiösa. Hon bodde största delen av tiden med en halvgrekisk kompis i en lägenhet som en släkting till den flickan lånade ut till tjejerna och umgicks mest med greker så det fanns många tillfällen att öva på språket under fritiden.

För den som är ung och språkintresserad är det en unik möjlighet at studera språk vid ett utländskt universitet och det finns säkert privata alternativ som är bättre men de kostar mångdubbelt mer och kanske missar man då det grekiska studentlivet.

Eva
Svara med citat