Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-27, 15:38
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Så sant så, en lång (kanske en av de längsta, vad säjer moderatorn?) och mycket intressant tråd. Som bland annat innehåller något kulturkrocksaktigt. Men även vad vi tycker själva om vår egen och andras klädsel när vi går ut och sitter taverna på kvällarna under vår semester. Detta senare kan man ju ha olika åsikter om. Vissa tycker om att ”klä upp sej”, medan andra tycker att det räcker att vara hel och ren. Jag tillhör de senare, men respekterar att andra tillhör de förra och har inga invändningar mot, och bryr mej föga om, att andra klär sej annorlunda än vad jag gör. Och jag menar förstås inte att man ska åka ner till Medelhavet och svina viking på sin semester. Dylikt beteende är det få som uppskattar. Och givetvis handlar det också om vad det är för ställe man ska äta på. Om jag blev bjuden på Nobelfesten (ganska hypotetisk tanke) skulle jag t.ex. inte ta på mej shorts. Men på tavernorna på de platser jag besökt i grekiska övärlden har jag aldrig haft en tanke på att man måste gå ”propert” klädd till middagssittningen, om man inte känner för det. Sen är det förstås en annan sak om lokalbefolkningen anser att man uppträder respektlöst bara för att man inte svidar upp sej till kvällen. Jag har ju själv aldrig märkt eller tänkt på att så skulle vara fallet, men av inläggen i denna tråd från de som är bosatta runt om i Grekland, så verkar det ju vara så. Dvs att lokalbefolkningen och restaurangpersonalen anser att jag förolämpar dom genom att inte ha långbyxor på mej till tavernamiddagen, även om det så skulle vara över 30 grader varmt, är det rätt uppfattat?

F.ö. är jag ingen hundraprocentig supporter av det här med att ”ta seden dit man kommer”. T.ex. har jag två tjejkompisar som var på Sicilien och fick reda på vad lokalbefolkningen där tyckte om att de två gick ensamma ut på kvällarna (INTE i bikini, eller annan s.k. utmanande klädsel, ofta t.o.m. lite ”uppklädda”), och det var väl inga direkt roliga saker dom fick höra. Skulle dom alltså då ha låtit bli att gå ut? Eller vara tvungna att skaffa sej promenad-/middagssällskap? Och det finns förstås andra, ännu mer förnedrande, traditioner än så på olika håll i världen. Ska man då bara acceptera detta, i stället för att genom att bryta lite mot traditionerna kanske få till en förändring?

Ojojoj, här har jag kanske lyckats komma en liten bit från ämnet: shorts på tavernasittning…
(moderatorn får väl, om moderatorn vill, stryka föregående stycke)

Hursomhelst, kan vi inte ha en liten omröstning? Är det OK med hela och rena shorts med tillhörande hel och ren t-shirt till kvällens tavernasittning? Ja eller nej – först till femtio vinner! Endast en röst per individ!

/Thomas
Svara med citat