Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-20, 08:44
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur känner du igen en svensk?

Hej
Man kan även se att vi är svenskar eftersom vi inte svarar på tilltal. Blir vi tilltalade av en butiksägare, pälshandlare eller inkastare så tittar vi bort och undrar stilla om dom pratar med mig. Det har jag fått veta av en av våra kompisar på Rhodos. Han säger: jag är stolt över min affär och vill gärna att kunder kommer in, men ni svenskar svarar inte. Alla andra säger nej eller kommer in för att se eller ev köpa. Sedan han sa det till mig så har jag alltid artigt svarat eller gått in och alltid fått trevligt bemötande även om jag sagt nej eller inte köpt någonting. Inkastare svarar jag nej till om jag inte vill äta där. Förmedlade detta till en familj som skulle ut och luffa nu i sommar och det hade dom stor nytta av. Tjatet blev minder och dessutom fler som hälsade glatt "hej" på dem. Det är ganska roligt att sitta på en servering och försöka "känna igen" nationaliteter och svenskar brukar vi kunna känna igen. Jag hoppas att fler och fler blir lite mer öppna och "vågar" svara på tilltal även om det ibland kan kännas jobbigt. De enda som jag INTE svarar är de med lotter och vinster, timeshareare, dessa är jag döless (men dom är ju inte greker heller utan skandinaver).
//Inger
Svara med citat