Sv: Sämsta boendet
Usla boenden finnes det gott om. Ur minnet återkallar jag ett antal.
Boende 1: Efter en vecka på Antiparos for vi till Naxos. På Antiparos hade vi förhandsbokat en stor villa. Ja en lyxvilla med fem sovrum samt kök i etage. 120.000 Gdr för en vecka. Det var i Augusti.
Väl anlända till Naxos tog vi bussen ut till Ag Prokopios. Vid busshållplatsen kontaktades vi av äldre kvinna som erbjöd boende för 6000 Gdr. Vi accepterade genast och erhöllo ett taffligt rum i källarplanet vid sidan om tavernan mitt emot busshållplatsen. (Numera rep-verkstad för moppeuthyrningen)
Tvenne sängar, en naken glödlampa samt ett källarfönster, det var det hela. Toa i korridoren och ett evigt spring natten igenom eftersom det bara bodde tavernapersonal i de övriga källarrummen.
Boende 2: Santorini. Vi hade varit en vecka på Amorgos och höll på att
bli inblåsta enär fredagens katamaran blev inställd. Genom tur fanns en storfärja som på eftermiddagen tog oss till Naxos för byte till annan färja med destination Santorini, dit vi anlände vid pass midnatt. Rumsraggare i hamnen erbjöd "Hotellrum" uppe i Thira. 7000 Gdr för en natt.
Väl framme vid hotellet visades vi ner i källaren där rummet fanns.
Rummet var rymligt tilltaget med fyra enkelsängar vilka omgärdade en dubbelsäng. Den sistnämnda hade uppenbarligen varit utsatt för amorösa eskapader och befanns totalt söndergökad. Brädorna i sängbottnen hade gett upp och knäckts mitt itu. Men, vi fann oss varsin säng med frisk botten efter visst provande. Den nakna glödlampan i taket förgyllde ej direkt tillvaron och så ej heller myggen som i riklig mängd tog sig in genom det trasiga myggnätet i fönstret. Tur att vi bara skulle övernatta denna natt innan lördagens hemresa.
Boende 3: Rhodos. Efter det misslyckade försöket att nå Kastellorizo vände vi åter till Rhodos med färjan i sena kvällen. Vindar och strömmar hade omöjliggjort angöring på Kzo.
Vi kontaktade gubben på Kamiros Rooms. Jo, han hade ett rum i nya staden. Dock av enklare slag....
Ja, nog var det enkelt allt. Toalett och dusch på gården, inget fönster, enda ljuset kom in genom en råglasskiva i dörren. Det knastrade därtill av kackerlackor på golvet, mera turligt nog voro de dock redan döda.
Priset var dock helt i fas med boendet och landade på 2500 Gdr. (60 SEK)
Arne
|