De enkla alternativen, dvs. lägenhetshotell med de allra nödvändigaste detaljerna är verkligen en historia för sig. Nu har vi efter drygt 20-talet boenden lite färska intryck som väcker en del tankar.
För det första skiljer sig liv och leverne, standard, resurser, teknik i byggnationer mm. mm. så mycket mellan Grekland och Sverige att jag undrar om en hotellägare förstår vilken skillnad det är mellan det boende vi har här i vår vardag, och det tillfälliga boende vi får där ?
Jag tror helt och fullt att det också handlar mycket om ekonomi, men i och för sig också en kombination mellan ekonomi och förståelsen jag tog upp nyss. Men det handlar även om en ren och skär servicekänsla och förmågan att ge det lilla extra oavsett hur resurserna bjuder.
En "rik" hotellägare som inte har varken känsla eller förståelse för våra kulturskillnader, kan antagligen inte prestera ett vidare trevligt boende. Detta påstår jag endast efter de egna erfarenheter jag/vi har. En "inte rik" hotellägare kan åstadkomma mirakel med små medel om känslan för service och det lilla extra är hög.
Är byggnaden/byggnaderna som hotellägaren erbjuder sina lägenheter i, gamla (typ....byggda ex.vis på 80-talet, tidigt eller mitten av 90-talet utan eller endast liten renovering) så är risken för felaktigheter och dylikt större. Renovering är ofta en väldigt kostsam historia och drabbar extra om en del av en fastighet måste hållas avstängd.
Jag skulle kunna göra kombinationerna oändliga men det finns alltid höga krav rent generellt på renlighet, fungerande vattenförsörjning, en hög tanke om att eliminera ohyra (kryp av alla slag) så gott det går och en önskan att ägaren förstår den inte helt lätta konsten att sätta kunden/gästen främst och högst. Just tanken att de måste göra vad de kan för att hålla ohyra borta är ganska delikat. Det kan verka trevligt och inbjudande att ha ett hotell (oavsett om det är lägenhets- eller rum med frukostfaciliteter) som har ett yttre som lockar. Gräsmattor, mycket planterade växter, både på marken och i krukor både inom- och utomhus. De ska vattnas, hållas fuktiga och med hög utetemperatur drar de automatiskt till sig ohyra av olika slag vilket medför irritation hos gäster. Sådan är naturens egen gång.
Sedan finns det ju naturliga fenomen som gör att en hel del av vad jag tycker får en knäck. Extremt hög utetemperatur (ofta under hela dygnet), strömavbrott, anläggningar med många rum där många gäster använder t.ex dusch samtidigt (som det brukar heta) så varmvattnet försvinner ofta osv. osv. Vad vi gäster kanske inte tänker på är att det kostar en hel del pengar att ha en bra standard på hotell och pensionat.
Hasse