Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-01, 16:56
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Husmanskost på Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Vi reser för andra gången till Samos/Pythagorion den sista veckan i september 2008. Senast var vi där 2v -93 men det har hunnit att bli en hel del Grekland under mellantiden och även innan dess sedan starten -73.
Vi ser fram emot ett godare kök än sommaren -93 och tar gärna emot gedigna tips från er kännare på ort och ställe. Då menar jag lagad mat och inte enbart grill med pommes och ris på samma tallrik! Upp till bevis, för vi vet att det grekiska köket kan, det har vi fått bevis på från andra platser! inte minst Folegandros!

MVH
Tyvärr är det nog så att alla vi turister vill ha maten snabbt och så "ren" som möjligt. Då blir det gärna en grillad bit fisk/kött och pommes. Ibland med lite ris på tallriken. Denna meny finns ju egentligen hela världen över.
Oftast är det kryddningen som skiljer.
Prova Kleftiko när du är i Grekland. Kolla om de har sådan som är lagad i lergrytor i ugnen. Brukar göras efter brödbaket och får då stå på eftervärmen i några timmar. Körs sedan in i ugnen när du beställer det, tar ca 30 min innan du får den, men det smakar ljuvligt.
Jovisst är det lamm.
Ibland finns det och kanin och get i samma typ av tillagning. Smakar minst
lika gott.
Tyvärr har jag på senare år upplevt att man gjort kleftikon i långpanna,
på urbenat kött. Öser sedan upp det i lergrytan, lägger en ostskiva över,
kör det i micron och serverar det till oss turister. Inte bra, man blir bara besviken.
Rune
Svara med citat