Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Usch, vad otäckt. Tänk att semestra där, det kan inte kännas riktigt bra.
|
Det är inte därför jag skickade länken utan mer för att jag tänker att människor som är så intresserade av Grekland som de flesta på det här forumet vill ta del av alla nyheter från landet att vi sen ska resa till Lesbos tänkte jag inte ens på. Klart att ingen vill sitta utanför ett flyktingläger och dricka retsina som inkfish skriver men både min dotter och jag är vana vid att jobba med komplexa frågor där arbetet kan innebära närhet till livets svåraste sidor. Min dotter har förövrigt praktiserat och arbetat för en organisation i Aten som arbetar med svårt marginaliserade ungdomar bland annat de som finns i Atens ungdomsfängelser så hon har både sett och hört en del om hur det kan fungera i Grekland.
Visst är det så att ett lands baksidor lägger en viss sordin över semestern och jag grät mer än en gång när jag vistades några veckor i Manaus i Brasilien. Då gäller det att göra någor konstruktivt av sina känslor som de unga norska tjejer som jag mötte ute på djungelcampen och som sen skulle arbeta för en norsk organisation som arbetar med gatubarnen i Sao Paolo. Därför ger jag varje månad en summa pengar till Läkare utan gränser som jag anser är en organisation som på ett mycket föredömligt sätt arbetar med utsatta människor. Den grekiska sektionen gör ett fantasiskt arbete även om de under några år hamnade ute i kylan pga konflikten på Balkan.
Eva