Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-19, 21:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öl i Grekland

Jag vet inget om Craft Breweries men om öl rent allmänt vet jag en del efter att ha provat ( ! ) öl de senaste 20 åren, drygt.

Dessvärre är Grekland inget öl-land och kommer nog inte heller att bli. De ljusa internationella lager som finns kommer att fortsätta att dominera, alla grekiska ljusa, Mythos Red ett lysande undantag givetvis inkl. Genesis som också har en red. Visst har jag sett bar-menyer där det finns t.o.m belgiska kloster-öl och vissa tyska sorter men jag är själv inte beredd att betala mellan 3, 3,5 € upp till kanske 5 € för kanske endast 33-35 cl.

Dessutom är jag sådan som gärna gynnar grekisk ölbryggningskunskap genom att köpa Mythos, Fix, Hellas Pils, Alfa, Vergina m.fl. Klimatet manar som jag tycker, inte direkt till någon "ölprovning" då kalla ljusa, mer maltiga än humliga sorter glider ner för stämningens, vädrets och avkopplingens syfte mer än att bedöma karaktär och betygsätta (som vi ölprovare ofta gör annars).

Förresten, jag har ibland hittat tyska Kaiser och någon enstaka gång, även Duckstein men utgifterna ska ju gå till annat än öl, förvisso. Vet dock inte om en IPA skulle smaka lika intressant som hemma ?

Hasse

Hasse
Svara med citat