Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2008-07-14, 17:20
Martins avatar
Martin Martin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 18
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Nattfari Visa inlägg
Måste bara fråga en sak till...*tjatar* de här försäkringarna, täcker de även om man skulle råka bryta mot någon trafikregel och själv vara vållande till en ev olycka?

Läste detta på CBRs hemsida:

" Collision Damage Waiver: included in the price of the rental, reduces the liability of the renter, according to paragraph 4, to a maximum of € 300 for categories 0, Α and Β , € 400 for categories C and D and € 600 for all other categories. These terms are not valid if damage was caused due to violation of Greek Traffic Laws.

Super Collision Damage Waiver: for an additional € 8 per day for categories economy, Α , Β , and B1, € 10 per day for categories C and D, and € 12 per day for all other categories, the renter is totally exempt of any liability for damage to the car. This does not apply if the renter has violated Greek Traffic Laws or is under the influence of drugs or alcohol. SCDW is payable locally."

Jag tolkar det som att självriskreduceringen inte gäller om man bryter mot några trafikregler.
Vad händer om man tex skulle missa en stoppskylt eller högerregel och krasha bilen, blir man ersättningsskyldig för hela bilens värde/reparationer eller träder försäkringen in?
Det är en riktig djungel detta med försäkringar!

Nu har jag ju förstås inga planer på att bryta mot några lagar eller trafikregler, men det är bra att veta vad som gäller och slippa obehagliga överaskningar.
Jag läste också det finstilta i CBR´s avtal och det är långt ifrån glasklart formulerat. Både jag och brorsan är vana att läsa avtal på engelska men sammanfattningsvis kan man säga att de friskriver sig från ganska mycket som deras försäljare lovar ut muntligt...

Dessutom, det där lilla bondfångarknepet de kör med. Man ska ju alltid lämna tillbaka bilen med lika mycket (eller mer) bensin på tanken och de noterar tankmätarens läge på kontraktet. Det är bara det att de systematiskt läser av tankens läge när bilen står i uppförslutning och systematiskt vill att bilen ska parkeras i nedförslutning när den lämnas. Om man inte själv kör in på deras lilla innergård i Lassi och vänder bilden så att den står i uppförslutningen igen är differensen ca 15-20 liter på en normaltank som du som kund får betala, plus en liten straffavgift på 10 euro. Notera det här lilla knepet så slipper ni besvär.

Senast redigerad av Martin den 2008-07-14 klockan 17:31.
Svara med citat