Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-04, 22:26
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Berätta nåt från senaste resan

Hej!

När vi var på vå första semester utomland kring Medelhavet så hamnade vi på Kreta och Hersonissos.

Trots att det var i mitten på September år 2000 så var det som en Midsommarafton på Västkusten och inte en lugn minut

Dock så var vi sugna på att upptäcka ön och inte ligga och slå dank nu när vi väl kommit iväg och gick en rekogniseringstur direkt för att fixa en hyrbil.

Utmed huvud streetan i Hersonissos på väg mot Malia så stannade jag och talade med en uthyrare och när han förstått att jag hade huvet med mig så berättade han hur de blåste turister via tex en handpenning som i det finstilta längst ned på kontraket stod att uthyraren behållen den Nåväl.

Efter vi haft hyrbil så hyrde vi även scottrar och detta med hyrbilen var bara ett måste att få nämna för nervösa turister

Så turen med scootrarna gick bla uppe i bergen och efter Lasithi så körde vi via Kastelli mot Archanes där vi möttes av en väldans massa bilar som stod radade utmed vägen då vi trodde det hänt en olycka eller något.

Det visade sig vara mitt upp i vin skörden och Archanes är dessutom vinstriktet på Kreta där alla små bönder stod i flera hundra meters kö med sina pick uper för att få lämna sin skörd.

När vi kom fram till byn så låg där en taverna som passade bra för en måltid och vi bad barnen hoppa av och parkerade scootrarna och genast kom en tant som såg till att vi parkerade INNE på tavernan bland borden ;O)).

När vi satt oss ned och kollade ut mot vägen så kom en lastbil så full den kunde och visslade någon så hade det rasat rakt ned på gatan för så full lastad av druvor var den.

Från last bilen kom en ung kille som körde och en äldre kraftigare man som hade nog med att ta sig till tavernan trots att han bara pekade åt grabben.

Det var så mycket druvor att jag ville fota och frågade fint om det var ok att ta kort?

Visst sa mannen som makade sig tebaks och klättrade upp på sidan av flaket och kom tebaks med en hög av druvor, samtidigt som sonen på tavernan som fö var i samma ålder som mannen höll på att lägga på en sån där pappersduk på bordet åt oss,

Ja de där gubbarna är rätt mysiga trots allt och jag mötte druvmannen på toa med vatten flaskan i en handen och den andra i andra handen då han fick tömt blåsan

Därefter kom han med ca 2 kg druvor som han lade upp på vårt bord för att därefter tömma sin vatten flaska och skölja druvorna över hela bordet och stackars sonen som precis hade gjort fint , men druvorna var fantastiska och smakade likt såna där små cypriotiska vi kan köpa hemma ibland men med Kreta smak

Mvh!
Svara med citat