Då skall jag berätta lite om min andliga spisning

Jag är ju ingen flitig kyrkobesökare här hemma. Det blir mest begravningar nuförtiden

Men sedan flera gånger tillbaka så besöker jag kyrkan i Myrties på söndagsgudstjänsten. Kyrkan är närmaste granne till Nefeli där vi bor, så även om man inte går in där så hör man allting i rummet, så det är lika bra att knalla in

Den här gången började jag känna mig riktigt van hur det går till. Jag gick dit vid 8 tiden. Allt börjar kl 7, men då är det inte många som är där.
Dom flesta kommer vid 8.30-9 tiden. Tänder ett par ljus och kysser madonnabilden. Sedan sätter man sig på vänster sida om man är kvinna och karlarna sitter på höger sida. Får säga att damsidan blir proppfull, medan det är lite glesare på herrsidan.
Prästen har inte så stor del av det hela. Han läser några böner då och då. Går runt ibland och sprider runt rökelse i kyrkan. Sedan välsignar han olika saker,mest matvaror som folk har med sig.
Mesta tiden är det sång av en man och en kvinna, som turas om och sjunger olika texter, som jag förstås inte förstår så mycket av.
Detta är väl någon slags meditation för min oroliga själ. Tycker om och sitta där och både lyssna och iakta olika händelser. Kan lova att det händer mycket mer saker än i Gudstjänsten här hemma.
Jag har ju varit noga med klädseln,men det kommer ju in tjejer som ser ut som om dom var på väg till närmaste nattklubb. Ingen reagerar

En gammal tant som förut var någon slags kyrvärd kände igen mig sedan föregående besök och hälsade vänligt

Hoppas på kyrkokaffe nästa gång

Känner att den här kyrkan är "min" kyrka. Har inte behov och gå på Gudstjänster någon annanstans.
Här kommer en bild också. Inte så bra,men ni ser att kyrkan är ganska ny. Tror att den blev färdig i mitten av 90-talet.
Riitta