Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det låter nog mer elakt än jag menar.
|
Eva, jag tror inte att du menar illa, men ibland är det inte vad man menar utan att man överhuvudtaget säger det (och ibland hur man säger det) som avgör om man visar bra uppförande eller inte. Man behöver inte alltid tala om vad man tycker och tänker. Vissa saker gör man rätt i att behålla för sig själv, till exempel att man inte fattar hur någon kan göra si eller så, eller att någon var snyggare innan h*n klippte sig.
Det du skrev är för mig en sådan sak, oavsett om du menade illa eller ej. (Dessutom är det ju som sagt inte det du tar upp som frågan handlar om.)
Citat:
Jag tycker bara att vi ska försöka leva där vi är och inte alltid tänka på det som kommer.
|
Det tror jag nog de allra flesta håller med om. Men HUR man lever där man är och tar vara på semestern, varierar stort mellan människor – och det är ju UNDERBART att det är så, tycker jag. Om det är något jag har liten förståelse för så är det att man har synpunkter på andras sätt att ta vara på livet, i stället för att se tjusningen i mångfalden!
Jag ska ge ett exempel, som BÅDE visar sådant som jag tycker att man kan låta bli att skriva i forumet även om man tänker det, OCH att man njuter av och tar vara på semestern på olika sätt.
När inkfish skickade sin bild från Lipsi med en massa böcker på ett balkongbord, var det många som skrev hur fantastiskt det såg ut och att hon verkligen tog vara på sin tid på ”vilohemmet”. När jag såg bilden blev jag tvärtom RYSLIGT STRESSAD! Jag tänkte faktiskt ”Ska hon inte njuta av semestern?? Ska hon förstöra den genom att tvinga sig att läsa en massa böcker???”
Jag hade naturligtvis kunnat skriva det, säkert hade det roat eller retat någon. Men varför skulle jag? Det är faktiskt inte viktigt att alltid hävda sig själv och sitt eget sätt att se på saken.
(Ska väl också tillägga att nu skrev jag det här för att det är ett så bra exempel på hur olika vi är och hur onödigt det är att alltid påpeka det – fast egentligen är det ju fortfarande onödigt att tala om det, men jag tror att inkfish ser det som ett bra exempel och inte tar illa vid sig för att jag inte gillar att läsa böcker på semestern och reagerade med stresskänslor på hennes bild.)
Nu tänker jag starta en ny tråd och fråga hur folk tar vara på semestern – tänk vad roligt det skulle vara om den fick spegla det fina i att vi människor är olika, i stället för det idiotiska i att (även om man inte menar illa) tala om för andra att de gör fel.