Citat:
Behövs följande packas ner?
* Diskpropp?
* Tvättmedel?
* Diskmedel?
* Disktrasa?
* Tvål?
|
Sånt kan du köpa på plats om behov uppstår, tar ju bara plats i ryggsäcken.
Citat:
* Reseförsäkringsbevis från försäkringsbolaget?
|
Definitivt bra att ha, även försäkringskassans "gröna kort" som ger dig fri sjukvård inom EU.
Citat:
* Tygpåsar för att "hitta i ryggsäckarna"? Och i så fall VAR hittar man dom? Vad kostar dom?
|
Ganska praktiskt. Jag har haft mina i många år, köpte väl de på nån friluftsbutik.
Citat:
* Kan man äta all mat där nere? Ingen man behöver passa sig för (typ sallader, kyckling, fisk, saker sköljde i deras vatten mm)?
* Kan man äta bär och grönsaker i Grekland? Tänkte på i vilket vatten dom sköljer dom i samt "risken för hepatit A"?
* Kan man äta glassen där? Risk för "magsjuka"?
* Är vattnet drickbart?
|
Ja, generellt är det ingen fara. jag har då aldrig haft problem. Dock dricker jag alltid vatten på flaska, men ute på öarna är vattnet antingen från brunnar eller så tar man in det med tankbåt. Det är väl bara i Aten där det är ganska hårt klorerat som det kan vara tveksamt att dricka.
Citat:
* Hur förvarar ni resepengarna? Och tar ni ut allt eller hur gör ni?
|
Har flera kort och tar ut kontanter eftersom i ATM:er.
Citat:
* Är det stor risk för att trampa på sjöborrar? Var? Och vad gör man om man gör det?
|
Ja, de små rackarna gillar att sitta på klippor och stenar från ca 2-3 dm djup. Man bör alltid se sig noga för var man sätter fötterna på klippor. De syns dock tydligt som små bruna bollar. En bra ide är att ha badtofflor på sig (särskilt på barn) så slipper man oroa sig.
De är alltså inga problem på sandstränder utan bara på sten och klippor.
Får man taggar från sjöborre så måste man försöka dra ut de direkt, även om det gör ont utta f*n. I värsta fall måste man gå till doktorn som får skära ut taggarna. Det kan bli elaka infektioner om de får sitta kvar.
Citat:
* Ficklampa och reflexer? Varför?
|
Jag har alltid ficklampa med mig oavsett var jag reser. Kan vara bra vid strömavbrott etc. Reflexer känns ganska överflödigt, det är nog rätt sällan ni är ute och går längs mörka vägar som är högtrafikerade.
Citat:
* Var förvarar ni värdesakerna? På rummen? Och när ni är på stranden, går det att lämna och gå och bada? Och på badbåtar? (Tänkte på kameror, fick pengar och sånt).
|
Jag brukar lämna saker på rummet. På en strand lämnar jag inte saker obevakade om jag kan undvika, ficktjuvar finns överallt.
Citat:
* Hur ringer man nödnummer. 112 bara eller med landsnummer (från mobilen eller annat?) Det behövs inga landsnummer från mobilen alls va? Vad kostar det att ringa med sin mobil i Grekland till varandra (jag och gubben och lokalt? Någon som vet hem)?
|
112 fungerar i hela EU utan landsnummer. Du får kolla med din operatör vad det kostar att ringa hem, men det bruakr ligga på 4 -5 kr/minut.
Citat:
* Behövs verkligen jacka? Räcker det inte med en varm tröja?
|
Det är inte kylan, det är vinden man vill skydda sig för. hellre en lätt vindjacka än varm tröja som det ändå blåser rakt igenom.
Citat:
* Ont i öronen vid flygning? Har någon provat de där öronpropparna?
|
Tryckutjämna genom att hålla för näsan och "andas ut" med stängd mun så försvinner ont i öronen.
Citat:
Till sist:
Någon som har rekommenderat boende på...
|
Bäst är väl att kolla i respektive ö-forum så får du specifika svar.