Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
I sig är det naturligtvis inte farligt att lämna ut kortnumret, förutsatt att personen man lämnar det till är pålitlig. Men hur ska denne kunna garantera att inte andra får tag i numret? Det är i princip en omöjlighet att garantera det, och det är om det händer riskerna ökar.
|
Nä, precis. För att det skall fylla någon funktion för hotellet måste man lämna ut både kortnummer, giltighetsdatum och cvc-kod. Detta för att hotellet skall kunna dra pengar om man inte dyker upp utan att ha avbokat.
Och då säger det ju sig själv att om dessa uppgifter hamnar fel kan vem som helst handla vad som helst på nätet!
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag bokar ganska ofta stugor, vandrarhem och hotellrum i Sverige för enskilda och grupper, både privat och i idrottssammanhang. Jag har aldrig fått frågan om kortnummer, oavsett hur och när vi betalar. Bokningsavgift är däremot vanligt.
|
Samma här, vi har bokat första veckan på Naxos via mail, och fått hotellets bankkonto, SWIFTadress och IBANnummer. Kostar inte många kronor att göra en utlandsbetalning. Och det är säkert!
Vi betalar 3 av 8 nätter i förskott, och på så vis har hotellet fått en viss säkerhet. Det är ju vi som står kostnaden om vi inte dyker upp. Då lär vi inte få ett nickel tillbaka...
Det gäller bara att ha kopia av betalningen med sig så man kan visa att delbetalning redan är gjord.
Vill
återigen påpeka att det troligen inte är någon som medvetet vill blåsa någon, då skulle de ju bara göra sig själva en otjänst. En snabb, men oerhört kortsiktig, vinst!
Sedan tycker jag nog att det lite naivt att tro att det inte är några risker med att lämna ut uppgifter via mail, brev eller telefon. Risken finns alltid! Om än liten! Telefon torde dock vara det säkraste, i det fallet.

Sven