Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-13, 12:23
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av kath72 Visa inlägg
Bråttom, bråttom blev det nu...

Kan man köpa medicin som i Sverige är receptbelagd och kräver läkarbesök - tänker på akut allergimedicin, ett kortisonpreparat - på grekiska Apotek?

Någon som vet?
Har oxå astma och är beroende av min astmamedicin...både cortisonpreparat och andra "akuta". Första året jag reste ner för en längre vistelse hade jag proppat väskan full, vilket jag sen fick lära mig att det var onödigt. Precis som "Zanét" skrev så finns samma preparat till mycket lägre kostnad där nere.
De grekiska läkarna är i "samma klass" som svenska och apoteken nästan ännu bättre (ibland ). Ibland behöver man inte ens förbi en läkare för "enkla problem" - urinvägsinfektion t.ex...utan man kan rådfråga "apotekaren" om sina symtom och besvär och han ställer en rätt diagnos och ger dig rätt medicin. Betapred har jag aldrig köpt i Grekland så kan ej svara på det, men andra kortisonpreparat som t.ex inhalatorer får du köpa över disk.
Det här har gällt mig på fastlandet men det är nog inte så olika runt om i landet.
Har klarat både astman och urinvägsinfektioner med apoteket...nu när jag VET hur det fungerar just där jag bor.
Fast vet man inte så är man nog tryggare att ha med sig akutmedicinen....blir jobbigt annars.
Svara med citat