Citat:
Ursprungligen postat av Minx
I min vandringsbok över Alonnisos står det att det finns vipers här som "är lika giftiga som överallt annars". Ett citat som fram till idag (o din tydliga, kloka förklaring Elisabet) inte gett mig särskilt mycket insikt, utan snarare skämt mig mer. Vaddå inte mer farlig? Jämfört med vad? 
Nu kommer jag våga mig ut på de längre o buskigare turerna oxå! 
Som ensam-vandrare har jag varit lite rädd för just ormbett, är rätt rädd för ormar överlag men har i år endast sett den svarta snoken.
Tack Elisabet! 
|
Tack Minx för de orden! Verkligen roligt att få höra!
En annan bra sak att känna till om huggormar är att eftersom de är beroende för sin överlevnad att hushålla med sitt gift, så har de beteenden som de ofta använder för att slippa slösa på det.
Det första är som jag skrev tidigare att gömma sig när det kommer någon.
Om de inte hinner det, så flyr de så fort de kan.
Om inte heller det fungerar så försöker de varna. Det är till exempel därför skallerormar skallrar. Huggormar gör det genom att "skenhugga".
Jag fick som barn höra att om man trampar på en huggorm så biter den alltid och det går så snabbt så man kan inte skydda sig. Kort sagt levde man livrädd för att trampa på en huggorm. För något år sedan råkade min dotter trampa på en huggorm. Den högg i luften mot hennes ben! Så det stämmer att de gör så, och något annat som stämmer är att de allra flesta av oss har fått lära oss en massa felaktigheter om ormar - och vi har "ärvt" en obefogad rädsla från tidigare generationer.
Om ormen ändå känner att den måste hugga, så är det inte säkert den använder sitt gift! De kan nämligen "torrhugga". Ungefär hälften av alla huggormsbett är helt giftfria - det är därför många som blir bitna av huggormar inte får några symptom.
Så fantastiskt att ha två månader KVAR på Alonissos!! Vad många härliga vandringar du kommer att hinna göra! Hoppas du får uppleva entusiasmen över att se en riktigt vacker huggorm snabbt ringla iväg!