Sv: Vinter i Grekland
Jag har erfarenhet från Thessaloniki i slutet av januari förra året, och av Aten i mitten av februari i år.
Thessaloniki var väldigt blåsigt, men samtidigt soligt och ungefär 15 grader. Mina vänner därnere tyckte dock att det var väldigt varmt för årstiden, så det brukar nog vara kallare.
Aten i februari i år var väldigt lustigt ur vädersynpunkt. Det var mestadels rätt kallt, och inte minst inomhus där värden uppenbarligen ville spara på elen och bara lät värmen vara på 6-10 och 18-22 (jag bodde hos en vän). I Sverige är man så bortskämd med ett skönt inomhusklimat på vintern, men det blev verkligen tokkallt hos min kompis både på natten och på dagen! Jag var där en vecka, och en av dagarna var det plötsligt 15-20 grader och jättefint. För att nästa dag slå om och börja snöa! Det vräkte verkligen ner snö, även i centrala Aten, och även om jag är Norrlänning kan jag säga att jag sällan har skådat något värre. Jag kunde knappt se handen framför mig!
Summan av kardemumman: om man åker till Aten eller Thessaloniki en vecka i januari eller februari kan man få nästan vilket väder som helst, men tipset är strax under 15 och blåsigt, men uppehåll. Ta dock med dig extra kläder att ha på dig inomhus.
|