Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-27, 19:15
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Den ö jag alltid längtar tillbaka till är den mycket omdiskuterade Santorini!
Första besöket för många år sedan var tänkt att bli starten för Ö-luffning o när jag klev av flyget undrade vad det var för betong-öken jag hamnat i... Vaknade tidigt nästa morgon o kände att det här ändå var en ö jag måste ge en chans! Ganska snabbt upplevde jag att Santorini har så oerhört mycket att erbjuda så jag ville inte lämna ön för att luffa någon annanstans. Jag har nu varit där 14 ggr o stannar alltid tre veckor åt gången. Man skall naturligtvis inte sitta stilla på hotellet i Perissa utan röra på sig.
Jag hyr bil o kör dit vägarna bär - ibland slutar vägen tvärt i obygden, men då har jag fått se nya för mig okända platser o träffat hjälpsam trivsam lokalbefolkning! De speciella "turistmåstena" är naturligtvis spektakulära, men det finns mycket annat att upptäcka på Santo! Bl a härliga pittoreska "Traditional Settlements", charmiga små kyrkor, intressanta arkeologiska platser o trevliga små muséer, spännande utsiktsplatser o granna vyer... listan kan göras lång. Stränderna är visserligen inte de bästa i Kykladerna, men det finns många acceptabla vikar o stränder av olika beskaffenhet.
Har alltid blivit fantastiskt väl bemött av såväl lokalbefolkning som "fastlandsgreker", även på restauranger i "turistiga Fira"! En episod som alltid förundrat mig var när jag för totalt tredje gången på fyra år klev in på en av Firas absolut största restauranger o kyparen kom emot mig o glatt utropade "Welcome back Sir! How come You didn´t visit us last year?" Att han bland tiotusentals besökare kände igen mig o visste att jag besökt restaurangen två gånger tidigare var fascinerande, men hur han kunde veta att jag faktiskt hade hoppat över Santorinibesök ett år övergår min fattningsförmåga!
Välkommen tillbaka till Santorini kände jag mig sannerligen!! Snart är det dags att återvända en femtonde gång. Det finns många andra fina öar, men Santo är "hemma" för mig!
Någon ö jag INTE vill se mer av tror jag ännu ej jag upplevt.
Svara med citat