Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-23, 22:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vista på laptop, WIN XP på stationär?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
..det är "gammaldags" att köpa WIN XP till en helt ny laptop.
Nej. Det är inte gammaldags. Det är smart...!

Citat:
Kan väl vara lite svårt att få idag också. Vista följer med de flesta laptop idag, så vitt jag vet.
VISTA följer med till de flesta datorer idag men i Sverige är det så att man ofta kan välja mellan XP och VISTA. VISTA innehåller massa "lull-lull" som du aldrig kommer att ha nytta av och som bara drar massa kraft ur processorn. Om du inte vet hur du ska stänga av det! VISTA är säkert jättebra i vissa miljöer, men som "stand-alone" bärbar hemma, eller på resa, klarar du dig mycket bra med XP! Om man inte har vissa behov som bara VISTA klarar, men jag kan inte se det i ditt fall.

Citat:
Jag har WIN XP på min stationära.
Jag med. Och jag kommer inte att överge XP förrän jag blir tvingad...!

Citat:
Kommer jag att få problem med att överföra filerna med Vista på laptoppen och WIN XP på den stationära?
Nej, som Netwolf säger. Det är inga problem. De ska vara kompatibla. Om du inte kör några väldigt extrema program under XP? Men det tror jag väl inte..?

Om jag varit i din situation hade jag ev väntat 6 - 8 månader med att köpa... Intel har precis släppt sina nya quadrupelprocessorer, mycket snabba, till stationära datorer. Jag tror inte de kommit till bärbara ännu. Alternativt hade jag köpt en bärbar nu med dualcore-processor. Eftersom jag inte tror du sitter och spelar grafiskt avancerade spel på nätterna räcker nog det egentligen rätt länge.

En sådan hyfsat ny, dvs max 6 månader, med XP är perfekt. OBS! Väljer du VISTA bör du ha (minst!) 4 GB internminne. VISTA är tungt... XP däremot är optimerat för 2 GB interminne! Allt däröver är i princip onödigt. Det innebär att datorn kan bli lite billigare men ändå minst lika bra och snabb om du väljer XP. Och du bör nog försöka ligga på omkring 200 GB hårddisk. Lite över eller lite under. Hur mycket bilder och musik vill du ha på disken? ALLT numera ÄTER disk.... Så ju mer du kan få, desto bättre är det.

En sak till. Egentligen gillar jag Fujitsu-Siemens, jag har själv en bärbar därifrån, men de har en modell som jag har fått info om att man ska hålla sig långt borta ifrån. Det hade varit bra om jag kommit ihåg namnet... Men det börjar på A. Inte Amadillo, Amarillo eller Adamo, men det är något åt det hållet! Den serien var tydligen full med fabriksfel... Bort med fingrarna även om de säljs billigt... Det finns andra modellar från dem som är bättre.

Peter
Svara med citat