Citat:
Ursprungligen postat av IBM
Hej! På hösten är det bra om man kan gå båda kvällarna för den ena kurskvällen är det ren grammatik, men oj vad bra, och den andra kvällen är mer en tillämpning på samma sak. Man bör helst gå på båda men tentan var uppdelad på en grammatikdel och en läsförståelse/översättningsdel och det var ok att klara bara den ena delen och ta den andra senare. Om man ser till att få alla extra papper som delas ut och göra alla övningar så kan det funka om man går varje gång på grammatiken och kanske varannan gång på den andra kursen och läser mycket själv. Jag räknade själv med att göra bara grammatikdelen på tentan före jul, eftersom jag jobbar heltid, och tentaläste bara den delen men hade hängt med någorlunda på text/läsförståelse också och det räckte för att klara båda delarna. Så försök.
Tyvärr så måste man starta på hösten med något jättetråkigt, en 1 poängskurs i svensk grammatik och fonetik, en transportsträcka som det är bara att bita ihop och ta sig igenom  . Fast man måste kunna svensk grammatik för att förstå den grekiska, det förstår man ju sen.
På våren är det två olika kurser, historia och grekisk text/grammatik så då kan man välja en av dem och så ta den andra nästa vår.
Hälsningar IBM
|
Tack för info, IBM.
Jag är som sagt inte så orolig för kursens nivå ska vara för hög eller att det ska bli för mycket grammatik. Det är nämligen så att jag har ägnat de senaste tio åren åt just språk och grammatik.

Jag började med att läsa lingvistik och svenska och numera doktorerar jag i svenska (svenskans fonologi för att vara exakt). Så det ska nog gå bra att läsa lite grekiska.
Det är det där med tiden bara, eftersom jag har lätt för att påverkas negativt av stress.
Ruby