Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Kan inte låta bli att reflektera över att det inte låter så troligt att invandrare har nyckel till dörren på hotellet. Låter mer som ett insiderjobb.
|
Tja. Mitt förra svar togs bort. Kan vara för att jag gav exempel på hur enkelt det är att ta sig in genom en låst dörr...? Jag lärde mig det redan som ung av en yrkesgrupp som MÅSTE veta hur man gör det snabbt och enkelt. Och med tanke på Grekiska hotellrumslås och dörrkonstruktioner är det oftast larvigt enkelt. Ni skulle bli förvånade... Och någon nyckel behövs absolut inte! Det tar ändå bara några få sekunder. Och det syns normalt sett inte efteråt att dörren blivit öppnad!
Så det finns all anledning att vara försiktig med sina saker på rummet även om jag personligen anser att man är tämligen trygg i Grekland. Men men... Har man otur så...
Och jag kan inte förstå varför det skulle vara svårare för en invandrare att få tag på en nyckel om nu någon skulle vilja ha en sådan. Speciellt inte eftersom många som jobbar på hotell, ofta som städare med tillgång till huvudnyckel, är invandrare eller säsongsarbetare! Det tar två sekunder att göra en avgjutning och en timme att fila till nyckelämnet! Men som sagt så behövs oftast ingen nyckel!
Insiderjobb? Det är klart att möjligheten finns, men jag tror att sannolikheten att någon vill "skita ner" sig själv, sin familj, arbetsplatsen (dvs hotellet) och därmed kanske även ön, är väldigt liten!
Men visst. Där, precis som här, finns det bra och tyvärr även mindre bra människor inom alla yrken...
Peter