Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Ja, att ta med sig någon till tonåringarna är enda alternativet för oss i år.
Det är svårt att beräkna vad det kostar, när jag försökte få fram en uppgift att kunna lämna till hans föräldrar,så stod det helt still, kom inte ihåg vad någonting kostar, Tzatziki 1.20? Souvlaki 3.40, Mousaka, ingen aning. Snälla hjälp mig någon. Gärna mer förslag på vad grekisk mat kostar. Glasspriserna minns jag att de är ungefär som här hemma dvs Magnum 1.70-1.80 (vet inte vad de kostar i Sverige i år) En och annan pizza önskar han sig säkert någon dag, har för mig att de kostar upp till 10€
// Helén
|
Det varierar så oerhört mkt mellan restaurangerna. Väljer man en taverna där farmor står i köket blir det billigt, tar men en lyxig alá carte restaurang i ett fint kvarter (tänker tex på Avli i Rethymno, inget ont om Avli, de har mkt bra mat men det är rätt saftiga priser) så drar priserna iväg rejält. Detsamma om man äter på fiskrestauranger i hamnen. Som jag skrev i en tidigare tråd har jag vänner som åt sallad+ färsk fisk och en flaska husvin. Det gick loss på 70€. Kanske inget man gör varje kväll...
Samtidigt äter jag världens bästa husmanskost hos ägarna till pensionatet där jag bor, för 6€ rätten ungefär.
Pizza mellan 8-10€ är nog inte orimligt. Där jag har arbetat på italiensk/mexikansk restaurang I Rethymno tog man förra året 12€ för familjepizza, pasta varierade mellan ca 7-12€ beroende på vilken man väljer.
Nog äter en tonåring för bortåt 300kr / dag kan jag tänka, i alla fall om man räknar in glass o dyligt.