Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-16, 14:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Nötallergi är inte jätte ovanligt.-Men samtidigt har jag försökt hitta händelser med allvarliga allergiska reaktioner vid inandning, under flygturer...Har inte hittat något skrivet om det.
Nötallergi är vanligt, men att allergiker har så svåra besvär av födoämnesallergi att de regerar när det de är allergiska mot finns i rummet är ovanligt, och riktigt allvarliga allergiska reaktioner är mycket ovanligt. Men jag tror knappast att det skrivs om de fall som inträffar. Inte i offentliga handlingar i alla fall.

Min väninnan som är sjuksköterska och bland annat har jobbat på akutmottagning i 15 år, var förra sommaren med om ett tillbud på en flygning till Karpathos. Personalen frågade om det fanns någon sjukvårdskunnig ombord, de var två sköterskor som gick fram och hjälpte till. Det var en ung kvinna som hade fått en stark allergisk reaktion. Hennes pojkvän hade redan gett henne den medhavda adrenalininjektionen, men hon blev inte bättre.

Det hela slutade gott, men en sak som är intressant är att min väninna berättade att hon var väldigt imponerad över den medicinska utrustningen ombord. Det var akutmediciner och verktyg för svåra akuta situationer som (om de används rätt och man har försynen på sin sida) skulle kunna hålla svårt sjuka människor vid liv i flera timmar. Och bäst före-datumen hade inte passerats!
Svara med citat