Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Ni som redan vet, kan ni ge några tips på artister jag kan börja bekanta mig med, längtar så
Gärna både "äkta" grekisk musik och lite "poppigare" (=Elena Papariouzou?)
|
Jag ställde samma fråga då jag först kom till Grekland... Jag blev då rekommenderad att börja med Dalaras och Alexiou. Man kan säga att dessa två artister är de mest respekterade i Grekland idag.
Greker brukar ofta skämtsamt dela upp sin musik i två grupper: en grupp för kvalitetsmusik, där de två förstnämnda hamnar och en grupp för s.k. "Gav-gav". Detta är ett onomatopoetiskt uttryck för hur hundarna låter i Grekland. I denna kategori hamnar t.ex. Angela Dimitriou, Despina Vandi, Notis Sfakianakis o.s.v.
Rent generellt kan man säga att artisterna den senare kategorin satsar på en mycket kommersiell form av grekisk musik, som ogillas av den fina kultureliten i Grekland.
Vad man sedan gillar är ju en smaksak... Jag föreslår att du gör som Karin säger och köper ett samlingsalbum så att du får du en överblick om vad som är inne i Grekland för tillfället. När du är ute på barer och restauranger i Grekland och hör något du gillar - skriv upp namnet och leta på nätet eller i skivaffärer.
Min absoluta personliga favorit är Antonis Remos, som jag upptäckte för bara några år sedan.