Hej!
Jag tror säkert att det finns ett antal förmedlingar för hemlösa hundar på Rhodos, men det finns en hel del risker med att adoptera hemlösa hundar!
De flesta förmedlingarna är säkert seriösa men det finns garanterat också många oseriösa.
Hundarna måste förstås vara fullvaccinerade och de måste ha ett EU-pass.
Hunden måste också avmaskas mot dvärgbandmask före inresa till Sverige.
Tyvärr finns det många sjukdomar som hundarna kan bära på utan att det visar sig på flera månader eller till och med år!
Bland annat en sjukdom som slår ut hundens immunsystem, den heter Leishmania och den sprids med myggor. Sjukdomen går inte att bota och många hundar dör av den.
Det finns flera andra sjukdomar och parasiter som kan ha smittat hunden.
Hjärtmask går sällan att avmaska eftersom masken drar sönder små kärl i hjärtat när den går ur.
Det finns också en sjukdom som kallas falsk rabies och den är dödlig.
Hundar som dricker smutsigt vatten kan smittas och få en sjukdom som heter Leptospirous. Det är en mycket allvarlig tarmsjukdom.
Det finns ännu mer, du kan läsa på Jordbruksverkets hemsida.
Mitt råd är att du skall tänka dig för mycket noga både en och två gånger innan du tar med en hemlös hund.
Tänk också på att hunden troligen inte är rumsren även om den är vuxen, den kan bära på rädslor och svåra minnen. Det är mycket jobb!
Tänk också på att det i Sverige finns massor av hundar som behöver nya hem.
Själv älskar jag hundar och jag brukar alltid försöka att skänka pengar, leksaker eller mat till hundhjälporganisationer när jag är i Grekland.
Mvh. Stina