Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-13, 18:54
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Barnen vill kunna några ord!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Fast är du riktigt tjenis med nå'n säger du ju bara 'Ya'!
Och min erfarenhet är att om jag säger Yassou säger den andra Yassas, och säger jag sen Yassas till någon annan så nog attans säger han Yassou tillbaka
Och mer erfarenhet säger att när man möter någon åsnegubbe eller så, som man aldrig träffat förr, är det aldrig Yassas, snarare Ya!
De är inte så formella. Det är inte som 'Sie' till tyskarna precis...
/Z
Jag vill nog gärna säga jeasas till åsnegubben också, så har jag lärt mig genom att "härma" mina grekiska vänners sätt att prata till folk. De jag känner är det Jeassou eller jea till även om de är äldre. Sitter exempelvis en farmor med är det alltid jeasas samt till nya bekanskaper som är äldre. Går jag in i en butik och biträdet är yngre blir det jeasou, kalimera etc. Vill man var på den säkra sidan i nya bekanskaper är det alltid bäst att vara artig och köra den respektfulla varianten, tycker jag. Det kanske varierar från plats till plats, hur viktigt det är med jeasou och jeasas etc. Det kan ju också bero på hur bekväm man är med språket och platsen, man lär sig att läsa av vad som gäller i takt med att man lär sig språket bättre. Jag var nog överdrivet artig i början men sen slappnar man av vartefter.
På Kreta tog det ett tag innan jag förstod att "idane kalase?" betyder "Ti kaneis, kalaise" Vilket betyder "Hur mår du, bra?" deras dialekt är inte den enklaste att förstå, men härlig
Svara med citat