Citat:
Ursprungligen postat av mariamaria
Jag hann med 13.oo färjan när jag åkte ner över påsk. Flyget (SAS med beräknad landning 10.40) landade lite senare, kanske 10 minuter, bagaget kom inte bland de första + att det var rejäla köer och mkt trafik genom Pireus ner till hamnen. Hann galant med att köpa biljett och var på båten 10 minuter innan avgång.
|
Tänk så olika det kan vara! När jag åkte i höstas skulle planet ha landat 11.30 och min båt från P gick 16.00. Det började redan på Arlanda med att man efter "boarding compleated" upptäckte ett fel på planet som tog två timmar att laga! En stor del av förseningen kördes dock in och vi var "bara" 40 minuter försenade i Aten.
Sedan tog det 35 minuter innan bagagebandet började rulla, ytterligare minst fem minuter innan första väskan kom och cirka fem till innan min väska kom. Efter det gick jag och frågade om den nya direktlinjen till P. Vid den infodisken var det kö så det tog lite tid, men det var ändå tur att jag frågade för den gick inte pga byggnadsarbete. Köpte sedan båtbiljett på flygplatsen, det var ingen kö så det gick ganska snabbt, och sedan bussbiljett, där var det kö men jag såg att ingen buss avgick till Pireus under tiden.
Satte mig i bussen som inte gick förrän efter 45 minuter! Trots att det ska gå flera i timmen! Bussresan tog sedan 80 minuter.
Totalt tog det 3½ timmar från landning tills jag klev av bussen i Pireus! Jag hann slänga i mig något snabbt på tavernan närmast piren. Dyrt och dåligt tillagat var det, men jag blev ju mätt i alla fall...
Nu har jag lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig mer flyga till Aten, men om jag skulle göra det igen så skulle jag inte chansa på att ha mindre än fyra timmar mellan landning och båt i Pireus, om det inte också går en senare som jag kan ta.