Citat:
Ursprungligen postat av onico
På vilket sätt tycker du att ön är lite kärv?
|
OJ! Hur ska jag förklara det...?
Jag börjar här: Tinos har inga turister! I alla fall ytterst få. Det är jag och några Fransoser... Det finns INGET(!) som är tillrättalagt för turism! Inga Menyer, affärer med krims-krams osv. När du kliver av färjan kliver du rätt in i den Grekiska vardagen! Chora är stökigt, bökigt och högljutt... Utanför är det så tyst att du kan höra en knappnål falla på en Km håll...
Däremot har Tinos många besökare!

Dvs Greker som kommer dit för att besöka kyrkan. Det finns en vad jag kallar "Tingel-tangel-gata" som leder upp till kyrkan. Men det mesta som säljs där är på ett eller annat sätt förknippat med kyrkan. Och så en och annan T-shirt...
Du får ingen extra uppmärksamhet bara för du ser ut att komma från Norden. Du blir heller inte otrevligt behandlad. Inte på något sätt. Det är liksom lite "Jaha" över det hela. Man bryr sig inte. Invånarna på Tinos har aldrig behövt ta ställning till turister. För det finns inga där!!!
För den som inte är van kan det säkert vara lite frustrerande! INGEN bryr sig...!!! För att uppskatta Tinos bör man nog ha varit i Grekland en del och inte bara titta efter sol och bad... Det finns på så många andra öar. För att uppskatta Tinos måste man titta bortom det. Kanske ha lite bredare intressen...
Jag vet inte om du blev klokare av detta... Det är så svårt att förklara. Enda sättet att få full förståelse är att åka dit och uppleva ön "på plats"... Tja, den lär väl forhoppningsvis inte flytta på sig...
Peter