Ämne: Tinos
Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-27, 20:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av onico Visa inlägg
...det kommer säkert att hjälpa oss att hitta lite sköna ställen på Tinos.
Hoppas det.

Alla har olika önskemål om hur man vill tillbringa sin semester/resa. Och som jag sagt många gånger så är Tinos en lite "kärv" ö... Det krävs lite engagemang från besökaren för att hitta rätt. Men den som engagerar sig blir också rikligt belönad...

Det finns (minst) tre saker man bör göra och besöka om man är där. Åk till Kardiani, den gamla, gamla byn. Visst finns det några parabolantenner där nu, men strukturen är helt oförändrad sedan urminnes tider. Jag har för mig att byn började byggas vid 12 - 1300-talet... Om inte ännu tidigare...

Fortsätt sedan samma väg en bit bort till Yanaki. OK, det är serpentinväg ner från huvudvägen... Men med en utsikt som kommer att få er att stanna och ta bilder... Breathtaking... Ni ser Syros, Myconos, Naxos, och om det är klart, även Paros i bakgrunden.

Sedan kommer ni ner till en liten vik med en fin sandstrand och EN Taverna. Mitt på stranden, 10 meter från vattnet... Lugnet personifierat. Det är sällan mer än 7 - 8 personer där... Och då menar jag i hela viken...!

Sist men inte minst: Besök kyrkan! Oavsett religiös tillhörighet, eller ingen, som i mitt fall, så är det en väldigt vacker kyrka! Köp och tänd ett ljus. Man vet ju aldrig... Det finns ett litet museum mm... Var väl påklädd och visa respekt.

Detta kan man lätt göra på en dag!

Överkurs för den som vill se lite mer och förstått att Tinos ÄR en intressant ö: Ktikados. En annan gammal by.

Volax. En by som ligger mitt i en stor "gryta" mitt inne på ön. Som ofta TOTALT osynlig från havet, som skydd för Pirater... Grytan är troligtvis ett meteoritnedslag för ca 70- 80.000 år sedan. Det finns en annan teori om att det är en gammal vulkan, men den tror inte jag på...

Kolymbithra. En annan vik med en riktigt fin sandstrand. Riktigt gott bad om det inte blåser från "fel" håll. Möjlighet till snorkling utmed klippväggen till öster.

Och till sist Pirgos. En bit att åka men ett trevligt ställe. Torget är mycket fint. Det är därifrån de främsta marmorskultörena i Grekland kommer. Där finns en skola och ett museum om just marmor. När man renoverar Parthenon i Athen hämtar man killarna från Pirgos på Tinos! De är bäst... JAMEN, det ÄR SANT!!!!

Sedan finns det mängder med annat att titta på. Klostret, Panormos. Tarabados, dalen med alla duvslag...

De som kollar de tre första sakerna kan lämna Tinos och säga att det var ju intressant och sedan aldrig återvända. Men tar man överkursen så finns det risk för att man fastnar och återvänder år efter år... Som jag gjort sedan -81...

Peter
Svara med citat