Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-20, 20:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Tyvärr så finns det vissa Idioter inom bland annat poliskåren och kustbevakningen, men de flesta invandrare och flyktingar blir INTE behandlade på det här sättet.
Förhoppningsvis så överstiger antalet vettiga myndighetspersoner de ovettiga. Men det finns många flyktingar som vittnat om misshandel och annat otrevligt. Om du såg TV 4:s inslag från Grekiska flykingförläggningar för några månader sedan så såg du också att de levde under mycket svåra förhållanden.

Citat:
Vad menar du Peter,känner du till Greklands och Grekernas inställning till
invandrare? Jag är övertygad om att du inte har en aning.
Och du anser dig ha rätten, och kompetensen, att bedömma mina kunskaper? Och dessutom ta dig rätten att nedvärdera dem!? Efter ca 40 resor till Grekland, total vistelse uppåt 2 år, där jag tillbringat många timmar tillsammans med Grekiska goda vänner, anser jag att jag har viss erfarenhet och kunskap om Grekernas inställning, ja.

Citat:
Du är väldigt dåligt "påläst" när det kommer till invandrare i Grekland
Miljontals invandrare har kommit till Grekland legalt och illegalt de senaste 20 åren.
Nja. Jag tycker du ska vara försiktig med vad du påstår om mina kunskaper eftersom du inte har något underlag att bedömma dem. "Miljontals invandrare"? Möjligt, men jag betvivlar att det är så många... Men om jag uppfattat tråden rätt så är det Greklands flyktingpolitik som kritiseras. Inte antalet invandrare som sådant.

Citat:
Så du menar att Sverige gör mer? Sverige har misslyckats med sin integration, så jag förstår inte riktigt vad du vill säga.
Jag är övertygad om att Sverige gör mer och på ett bättre sätt än de exempel vi sett från Grekland. Men jag håller med dig om att Svensk integrationspolitik är en total katastrof. Och vi har mycket att jobba på när det gäller rättssäkerhet och godtyckliga bedömningar av asylärenden.

Sedan finns det framgångshistorier i Sverige på samma sätt som i Grekland.

På tal om påläst. Detta stod i artikeln från Röda Korset:

Citat:
I fjol beviljades endast 0,04 procent flyktingstatus av drygt 25 000 asylsökande i Grekland. År 2006 uppgick motsvarande siffra till 0,05 procent, det vill säga 39 flyktingar. År 2005 och 2004 erhöll endast 39 respektive 11 personer flyktingstatus.
Och jag är tämligen övertygad om att vi har en generösare inställning till flyktingar här än Grekland...

Vad tror du...?

Peter
Svara med citat