Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2008-04-20, 14:28
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

"Men det är ett STORT problem. Vi har ju sett, och läst om, hur flyktingar och andra behandlas i Grekland. Och det är inte kul att se."

Tyvärr så finns det vissa Idioter inom bland annat poliskåren och kustbevakningen, men de flesta invandrare och flyktingar blir INTE behandlade på det här sättet.

"Men det är ett problem på många nivåer. Ett problem är Greklands inställning till flyktingar och invandrare. Den är inte bra."

Vad menar du Peter,känner du till Greklands och Grekernas inställning till
invandrare? Jag är övertygad om att du inte har en aning.

"Det krävs två saker för att få till en förändring. Den första, och svåraste, är att förändra Greklands inställning till asylsökande. Den andra är en förändring av de regler som gäller inom EU just nu. Och det kan enbart politikerna få till stånd."

Du är väldigt dåligt "påläst" när det kommer till invandrare i Grekland
Miljontals invandrare har kommit till Grekland legalt och illegalt de senaste 20 åren.Jag har träffat och träffar många invandrare när jag är där och de
flesta har lyckats mycket bra,som exempel så har väldigt många lyckats köpa lägenhet både i Grekland och i sina respektive hemländer och det efter endast 8-15 år i Grekland (hur många invandrare i Sverige har lyckats med det på så kort tid!??)
För 4 år sedan så talade jag med en man av Albanskt ursprung, han nämde att han hade bekanta som hade flytt till Sverige samtidigt som han tog sig till Grekland.
Skillnaden bestod i att han redan hade byggt en stor villa hemma i Albanien samt skickade pengar till sina föräldrar,medans deras vänner i Sverige hade suttit på en flyktingförläggning i ett antal år och hade varken arbete eller sparade pengar, däremot så var de rejält nedstämda och frågade ifall det fanns möjlighet att komma till Grekland. (Det ger lite perspektiv!)
Hans fru berättade om sina 6 bröder som hade flyttat till Aten med sina familjer och inom loppet av 8 år hade köpt och ÄGDE sina lägenheter.

Det jag vill säga med det här är inte att alla har det på samma sätt som familjerna jag beskrev, men oerhört många har på kort tid i Grekland lyckats
att bygga upp sina liv och parallellt även sina hemländers ekonomi genom pengar de investerat där.


"Samtidigt tror jag att vi gör så mycket vi kan och orkar i Sverige. I förra veckan var ett kommunalråd från Södertälje och höll ett tal i USA. Jag tror det var i FN. Han berättade där att enbart Södertäljekomun beviljade fler uppehållstillstånd för flyktingar från Irak än hela USA gjort under samma tid... Det ger lite perspektiv..."

Så du menar att Sverige gör mer? Sverige har misslyckats med sin integration, så jag förstår inte riktigt vad du vill säga.
Svara med citat