Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-20, 00:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Glömmer aldrig hur svårt det var attlära mig "odontoglefides" (tandpetare) som såklart alla frågade efter.
Då vet du naturligtvis även vad Stachtodochio är också....? (Satan vad jag hade svårt att lära mig uttala det ordet... Och det var mina kompisar som djävlades med mig...) Faan ta dem....

Jag pratar flytande Grekiska! Dvs Tavernagrekiska! Jag kan beställa i princip vad som helst på Grekiska. När jag sitter på Tavernan.

Sen...... Uppstår lite problem..... Men jag har genom åren lyckats skaffa mig en viss vokabulär så jag tar mig fram. Kanske 3 - 400 ord. Som kan användas om och om igen... Grammatiken skiter jag i.

Grammatik är bra och riktig att lära sig om man tänker vistas, eller bosätta sig, i Grekland en längre tid. Som besökare (turist) räcker det egentligen med att lära sig de grundläggande artighetsfraserna. Om man bryr sig vill säga. Det kanske inte är alla som gör det....

Grekerna, och jag tror det gäller över hela världen, uppskattar om man visar att man gjort en liten ansträngning... Artighet har så vitt jag vet inte skadat någon så här långt.... Men jag vet att det har gett besökare som visat ett positivt intresse, och lärt sig några ord, en betydligt större upplevelse av Grekland.

Det behövs inte någon stor ansträngning för att bli "uppskattad" besökare. Lär er 10 - 15 ord eller uttryck och visa att ni respekterar landet och har gjort en liten ansträngning.. Och det går rätt snabbt. En timme eller två. Max en eftermiddag.... Är det för mycket att begära...?

Men jag har ett problem. Jag har (nog) ett ovanligt bra spåköra. Jag pratar flytande engelska och tyska, lite Franska och Italienska. Och kan beställa öl på Spanska och Portugisiska...

När jag hör något kan jag upprepa det exakt! Som en papagoja... Och ibland måste jag fråga efteråt vad det var jag sade... Men man lär sig också lite på det...

Men det är även något som gett mig lite problem i Grekland! Jag har ibland beställt något, då troligtvis med ett hyfsat uttal, med Cycladisk dialekt, och får en salva tillbaka som jag inte förstår ett enda ord av...... Ridå...

(Det märkliga med Grekiska är att det är ett språk som är lättare att tala än förstå! Alla andra språk jag varit i kontakt med har varit enklare att förstå än att prata...? Märkligt...!)

Så jag ger mig inte in och pratar om några allvarliga saker i Grekland... Väder och vind, om färjan kommer eller går, fungerar väl hyfsat trots allt...

För några år sedan, mina bästa vänner hade vänligheten att bjuda mig på en resa ner pga att jag fyllde jämt, mötte jag en gammal man när jag gick från hotellet till Chora.

Han kunde inte ett ord på något annat språk, men han stannade mig och började prata. Vi satte oss på en mur och filosoferade. Och det fantastiska var att han förstod vad jag sade, med hjälp av lite kroppsspråk. Och han förstod att han var tvungen att prata långsamt för att jag skulle förstå vad han sade. Det var ett förtrollat ögonblick. Jag hade inte sett honom innan, och inte heller därefter... Men jag glömmer honom aldrig!

Just den stunden är en av mina mest uppskattade i Grekland.

När jag åker till Grekland så försöker jag lägga mig vinn om att lära mig lite mer Grekiska. Några fler ord. Ett ord varje dag? Det är inte så lätt alla gånger. Men jag har min egen metod. Nämligen frekvensmetoden. Dvs ord jag inte kan, men jag hör frekvent omkring mig, frågar jag om vad de betyder. Och oftast så ger det mig ytterligare ett eller fler användbara ord... Naturmetod....

En uppmaning: Lär lite! Bara liiiite Grekiska. Det kommer att ge er en större upplevelse.

Peter
Svara med citat