Visa ett inlägg
Gammal 2005-03-03, 11:31
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Om någon/några är mer avancerade är risken också stor att undervisningen forceras till nackdel för de som är på lägre nivå - Däri ligger problemet.
Jag instämmer helhjärtat, eftersom jag själv har råkat ut för just detta inte en, utan flera gånger. Första gången jag gick en nybörjarkurs i grekiska, var jag den enda riktiga nybörjaren. De andra hade varit i Grekland ett flertal tillfällen, några hade till och med köpt hus där, och jag hade inte en susning om någonting... så givetvis fattade jag ingenting, och upplevde att det gick i en rasande fart, eftersom de andra redan kunde prata, och jag inte ens kunde läsa bokstäverna. Hur dum känner man sig då? Så jag hoppade av, givetvis, och läste in nybörjarkursen på egen hand, innan jag vågade börja en ny kurs. Detsamma gällde när jag började läsa ryska. Det var BARA jag som var nybörjare, så det gick ju vanvettigt fort. Och då tappar man sugen, tro mig!

Jag har även varit med om - vid senare tillfällen - att andra kursdeltagare har hoppat av eftersom de har känt att de inte nådde upp till de övrigas nivå. Då känner man sig ensam och dum och har ingen lust att fortsätta. Det är faktiskt enormt viktigt att en nybörjarkurs innehåller just nybörjare, så att alla är lika osäkra och trevande. Det känns inget vidare att duktiga Stina kan svara på alla frågorna och jag inte ens fattar vad läraren frågar om... Det var inte roligt när man gick i skolan, och det är INTE roligare när man är vuxen!

Det motsatta förhållandet är inte heller roligt, att upptäcka att det är JAG som är "duktiga Stina" och de andra inte kan svaren, så att läraren till slut endast vänder sig till mig. Jag hoppade av min senaste kurs just därför... de hade slagit ihop två kurser för att få tillräckligt deltagarantal, så att vi var några som i princip fick "gå om" en termin. Man känner sig faktiskt uttittad då också! Dessutom kändes det som ett enormt slöseri med både tid och pengar, eftersom jag inte hade tillfälle att lära mig något nytt. Så nu väntar jag på att de ska anordna en kurs på den nivån jag ligger... tyvärr är vi faktiskt inte SÅ många som vill läsa grekiska, ens i Stockholm!

Karin
Svara med citat