Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Det är lite konstigt att de agerar som de gör med tanke på hur många greker som flytt Grekland.
|
Måhända är jag dum Janne, men jag förstår inte riktigt vad du menar här?
Men det är ett STORT problem. Vi har ju sett, och läst om, hur flyktingar och andra behandlas i Grekland. Och det är inte kul att se.
Men det är ett problem på många nivåer. Ett problem är Greklands inställning till flyktingar och invandrare. Den är inte bra. Ett annat är de bestämmelser som finns. Tex Dublinreglerna där det sägs att asyl ska sökas i första EU-landet man kommer till. Det finns en viss logik i det, samtidigt som man borde få söka i det land man vill till. Svår fråga.
Ska man hårddra det så ska vi som medlemmar i EU följa de lagar, regler och bestämmelser som finns. Oavsett om de är rätt eller fel i våra ögon! Om vi bara struntar i det så ger det också frihet att strunta i alla andra saker som gäller EU. Och då faller ju hela tanken med EU! Då kan vi lägga ner det hela och återgå till att vara enskilda länder.
Det är politikernas sak att lyssna på vad folket i medlemsländerna tycker och därefter ändra lagar och bestämmelser.
En annan sak är att dra in Norge i det hela. Om det inte hände något igår som både tidningar och TV missat att rapportera så är inte Norge medlem i EU! Jag kan högakta deras inställning till att inte sända tillbaka flyktingar till Grekland, men det har inget med EU att göra! Norge lyder inte under de lagar och bestämmelser som medlemstaterna i EU måste följa och kan därför göra precis vad de vill.
Jag tycker inte det är rätt, rent mänskligt, att sända tillbaka flyktingar till Grekland med tanke på hur de behandlas där. Men det finns bestämmelser som säger att vi ska/måste göra det. Ska vi då bryta mot dessa och låta dem stanna här eller ska vi följa bestämmelserna, mot vårt bättre vetande?
Jag har inget bra svar. Personligen brukar jag följa de lagar och bestämmelser som finns. I alla fall när det passar mig... Men det är en stor skillnad på personlig och nationell nivå.
Det krävs två saker för att få till en förändring. Den första, och svåraste, är att förändra Greklands inställning till asylsökande. Den andra är en förändring av de regler som gäller inom EU just nu. Och det kan enbart politikerna få till stånd.
Samtidigt tror jag att vi gör så mycket vi kan och orkar i Sverige. I förra veckan var ett kommunalråd från Södertälje och höll ett tal i USA. Jag tror det var i FN. Han berättade där att enbart Södertäljekomun beviljade fler uppehållstillstånd för flyktingar från Irak än hela USA gjort under samma tid... Det ger lite perspektiv...
Peter