Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-12, 14:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Det är nog svårt att förklara på ett enkelt sätt varför det huggs, blir infekterat mm. Men det är nog helt normalt att det förekommer eftersom kommunikation i digital form är en så totalt annorlunda uttrycksform än i verkliga livet.

Lite egna reflektioner är dessa:

Någon/några struntar i forumets regler, alternativt gör egna tolkningar.

Någon gång har frågan ställt - "får vissa forumdeltagare använda sig av en högre gräns för hur de får uttrycka sig" ? Svår fråga, jag har tyckt så själv vid något tillfälle men i regel faller frågeställningen då den som anses bryta mot reglerna själv agerar genom tystnad.

För en tid sedan var en hel grupp deltagare i forumet bara intresserade att "diskutera allt annat än Grekland" under en rubrik där de "började misstänkas" för att vara aktiva med detta en viss tid på dygnet. Resultat - flera av dem blev utkickade härifrån.

Det förekommer vad som skulle kunna kallas "förakt" mot oss som föredrar charter före öluffning. Jag har själv fått påståendet "du ser ju inte lika mycket av Grekland som charterresenär, än som öluffare" - kastat på mig.
Denna syn på andras resande har jag mycket svårt att förstå. Jag skulle gladeligen vilja lära mig att uppskatta öluffning men jag väljer själv när jag och mitt resesällskap har lust att byta formerna för vårat resande.

Som flera andra mycket riktigt har konstaterat har ibland nya medlemmar i forumet svårt att accepteras för att deras premiär med egna inlägg mer eller mindre "ratas" eftersom deras fråga(-or) har varit med massor av gånger tidigare. Det sägs ibland att frågandet från dem även innehåller "önskan om att uppnå acceptans av forumets mångåriga deltagare".

Större delen av forumets innehåll handlar mycket om känslor, upplevelser och därför uppstår lätt diverse former av meningsskiljaktigheter som tyvärr spårar ur på olika sätt. Resor generellt är inte helt lätt att diskutera utan att det förekommer sådant vi nu tar upp.

Det går nog att dissikera orsaker och verkan mycket mycket mer men jag kommer inte på mer just nu. Jag har själv varit med lääänge här och bidragit med en hel del skit även jag och det har jag fått äta upp. Retar jag någon så må det vara hänt men jag läser i alla fall det jag brukar skriva och aktar mig för att bryta mot reglerna. Vill någon tala om för mig att jag någon gång har fel i något jag skriver - varsågod men MOTIVERA då vad jag har fel i/om.

Det finns dessutom kompis/ignorera-funktioner och där kan jag för egen del säga att jag har båda aktiverade. Finns jag själv med i motsvarande form hos någon eller några så vet jag ju i alla fall inte om det men vad skulle jag bry mig om det i så fall ??? Min uppgift här är inte att uppnå popularitet. Uppgiften jag har tagit på mig är att på ett sakligt och trevligt sätt diskutera resor med andra som gillar samma land som jag. Det är dessutom gratis och kul !

Dock.......tycker jag att detta forum är VÄLDIGT SNÄLLT, har ingen erfarenhet av andra forum där det förekommer "värre saker". Vill man ifrågasätta detta forum så tycker jag att man verkligen ska läsa igenom reglerna samt lära sig mer om de otroliga verktyg man har tillgång till.

En gammal regel som faktiskt borde tillämpas mer är "skriv som om den du talar till stod framför dig". Om det förekommer värre övertramp som kan räknas som t.ex hot så har Kalimera´s administratör ett ansvar där ni om jag förstått det rätt, gemensamt kan gå så långt som t.ex polisanmälan. Internet är en uttrycksform som precis som i verkliga livet omfattas av Sveriges Rikes Lag. Även samtliga leverantörer av tjänster för datakommunikation har funktioner där du som enskild kan få en person anmäld för diverse oegentligheter som kan uppstå med datorer och kommunikation på detta sätt. Fast det var väl inte riktigt vad denna tråd handlade om..........

Man kan även försöka sig på att använda sunt förnuft vilket ibland inte alltid är så enkelt som att skriva det. Lyckas jag inte med detta så har jag i alla fall någonting nytt att lära mig.

En annan sak som jag försöker tillämpa på min arbetsplats är: Det är lika lätt och tar lika lite tid att säga någonting trevligt, berömmande, uppskattande eller kanske t.o.m humoristiskt som någonting nedsättande, otrevligt, spydigt eller trakasserande.

Retade jag någon nu ? Tog någon illa upp ?

Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-04-12 klockan 14:05.