Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.
Vi började bygga vårat hus 1991, det stod klart april 1999 då vi flyttade in.
Vi hade så mycket armeringsjärn i skelettet så när den stora jordbävningen i Aten sep 1999 var stod huset pall för den. Vi fick endast sprickor i väggarna som var ytliga och kunde fixas till lätt. Men runt mig föll hus som korthus, och många människor dog.
Många åkte förstås dit för fuskbygge och efter det tror jag ingen vågar fuska, utan håller sig till byggreglerna.
När vi flyttade in var det betongolv och helt tomt i huset. Min man och jag slet i flera månader med att olja och måla väggar, lägga klinkers på de båda stora balkongerna.
Vi hade beställt kök från IKEA i Sverige plus pergogolv till alla rum utom köket där vi lade klinkers. Kakel i köket kom oxå på plats plus installationer av spis och fläkt. Och vattenburen värmeslingor i det stora badrummet kom min mamma ner med i resväskan så den km oxå plats till slut.
Som tur är har jag en händig man som kan det mesta, så golv och kök gjorde han själv. Plus installation av toaletterna och badkar. Allt har vi gjort själva i huset utom de elektriska. Det var en jobbig tid men vi sparade mycket pengar på det sättet, och roligt hade vi när vi jobbade.
Monica
Senast redigerad av monica den 2008-04-03 klockan 11:17.
|