Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Jag har precis som du en känsla av att man inte vill lämna ut sitt kortnummer hur som helst, har däremot varken läst eller hört talas om någon som råkat illa ut när de har lämnat kortnumret till hotell i Grekland.
// Helén 
|
Finns en liknande diskussion i en annan tråd också (hittar den inte just nu, dock). Kan väl bara kommentera att jag tidigare alltid haft som regel att ALDRIG lämna ut några som helst uppgifter via nätet (e-mail, formulär etc) om de inte har funnits på en säker krypterad sida. Det ser man genom att adressen börjar med https:// (observera 's'-et som står för secure).
Egentligen skulle jag inte heller vilja skicka uppgifterna med fax eller brev, men det är ändock lite säkrare.
Men även jag har blivit uppmärksammad att en del hotell vill ha dessa uppgifter för att, som det står i andra tråden, säkerställa att ingen "spökbokar" och aldrig dyker upp.
Problemet med att lämna ut uppgifterna är inte alls att man inte kan lita på hotellen utan att det finns risk för missbruk på vägen dit, sk skimming (elektronisk läsning av uppgifter).
Jag har "löst" problemet med att skaffa ett extrakort kopplat till ett separat konto där jag inte sätter in mer pengar än vad som behövs vid det speciella tillfället.
Sedan skall man ändå alltid vara försiktig med att lämna ut uppgifter, om man inte vet vad det är för företag.
Kan tyckas att jag är extremt försiktig, men jag jobbar med IT och vet vad som kan hända. Samtidigt som jag vet att det också är ganska sällsynt...
Sven